(01.
1999.)
Õpetus
`nihilismist`...
Arutlusi
euroopalikust abstraktsest filosoofilisest nihilismist.
`Carcasse,
tu trembles ?
Tu
tremblerais bien davantage,
si
tu savais , où je te méne.'
Turenne.
Nihil,
niente,
ei-miskisus, olematus, tühjus; das Nichts, -- see on kui
"kuri-tegelik " fiktsioon. Välja-pääsmatuse
meele-olude varjamatult-varjatud ülistamine, --seega -- kui
mingi komplitseerituima nö.-"surutuse/küündimatuse"
manifestatsioon. Mingil moel saab nonde terminitega
viidatule läheneda (eelkõige just) vaid fenomeni, -- nö.
"psühholoogilisest " küljest. See oleks siis kui
vaevaline tõlkimise ja tõlgendamise protsess; mõtekuse
omistamise problemaatiline akt; kuna traditsiooniline
lähenemine, -- ja sellele omane keele-kasutus, -- olemuslikul
kombel -- olematusest rääkimast keeldub. Pole siis ka
kellegi ime, et seda siiski tehes, -- mingi ebakõla sellega
paratamatult kaasas käib, osalt naiivne selline, teisalt jälle
lihtsalt "saamatu", selline mõneti.1
Traditsiooni
väliselt ,--kõnelemine küsi-märgistub aga koheselt ,juhul
kui asja-osalised ei kompenseeri tekkinud "puudu-jääki"
koheselt mõndade uudsete diskursiivsete nö.-- "raamidega"
,üldistatuna kehtima-seatud konventsioonidega ,--selleks ,et
lausutud sõnadel oleks ka tähenduslik 'kõla'
; vältimaks suletud kõne- ringile sagedasti omast effekti, --
sumbunud sisutust; "absoluutsete väitmiste "
dissonantsi ,mis vahel kippumas mõningaid nö.-
"adiskursiivseid" sõna-võtmisi paratamatusena
saatma. Kui aga nõnda , selle tulemusena peaks õnnestuma
--nö.- "eneselegi ootamatult" --pelga "kõlalise
kostvuse" radadelt sisulise tähenduse käidavatele
teedele sattuda, on sellega --vähemalt--üritatud suurustleva
teadmatuse keele-käsitlusele vastu astuda; või kuidas?
Missugune
insestinaalne algatus üldiseimate sõnaliste tuletiste
ähmastava osutamise varju jääma klapib ,on muidugi
sama-võrd ilmne kui raskesti välditav (ja kui õigustatud
,võiks veel küsida; see on ise-asi) . Kui sõna on aga
"meie vaenlane" ,siis -- kirjutatud sõna olgu
kahtlemata --roim, ilma vähimagi halastuseta "paikka-panev"
, siis otsekui .
Sõnalise
osutamise (näpuga ei osutata) zestid on kindlasti vähemalt
sama-võrra huvi-pakkuvad kui nt. lange-tõbise miimika (seda
olla võib) ; kuigi ,jah, seda-moodi huvitatus,loomuldasa, osutub
kogu eelneva teadmise kiuste sääraseks matiks ja siledaks
ja tumedaks pinnaks ,mis läbi ei paista aga peegel ka olla
ei taha;--seega "ei saa"!
Sest,--milleks
peaks keegi end tahtlikult segadusse ajama ? --- Küsimus
,nõnda ülesse sätituna õige intrigeeriv . Ja nimelt ,--on
ju laialdaseltki teada ,et segaduses -olu see kõiks meelelisem
kaetatuse liik just ongi (,et veel pehmelt väljenduda)
"Üle-meelikus" ,otse-sõnu ja lausa ; mõni vahest
ütleks isegi ,et : see on meelelisuse üle-küllus , aistitava
ja nähtumusliku orgia. Veendunud "mõõdu-(tunde)-tus"
. --- "Irrtum
,du bist gar zu schön; könnt ich dich nur wieder finden
..." /Goethe "Faust"/ ----
Aga
kuidas ka teisiti ,kui mõtlemine (siin: sõna arhailises
tähenduses) või abstraktne (,et hästi ,eksaktsemalt, öelda) on
vaid kui mõõdetult kiretu kainus ,ainitivaatav tüdinud,
'in re' -- tülgastusegagi piirnev --- selgus .
Siit
ka tolle "tuletusliku tingituse" ,antiteetilise
moodustamise ajend ,see on (nimelt) kui miski otse
"täpis-teadvuslikku" meenutavat ,muide.... Kui
aga,--siin ,selles kohas,---minult äkiliselt küsitaks põhjust
(alibit) sellele, siis mina ütleksin küll : " Kuidas...
efekti pärast..." ( "Jumala pärast ! ... ärge minu
käest küsige") .
"Mul puudub täiesti kannatlikus elamiseks.... /.../ ...ees
on mul vaid tühjus,ja minu taga põhjuste ja tagajärgede
kett ,mis mind aina edasi kihutab . Elu on kohutavalt armetu
,lausa talumatu .../.../.., elust on saanud minu jaoks mõru
jook. Ja ometi,--seda tuleb juua tilk-tilga kaupa , aeglasti
, tilku lugedes.../.../ mul on sama tunne kui malenupul
,mille kohta vastasmängija ütleb : seda nuppu ei tohi
liigutada ..../.../ Lõppude lõpuks : ma ei viitsi.... "
--- /S.K./ --- etz., etz. , --- "esteetilise" olemise
viis on kahtlemata ,--geomeetrilises
sarjas,--problematiseeruv....
Milleks
nii palju sõnu ,millegi nii 'odava' tühistamiseks ? --aga
ikka lihtsalt selle -- pärast ,et "sõnad on see kõige
odavam "mahl" selles-sinatses maailmas ; ja miks ka
mitte ....
//
Nõnda võib nt., et tühistavalt juba eos "lömastada"
üht nurjatut mõttelist "algatust" --- / ..../ ---
pole vahest olemaski olnud säärast fenomeni "vaimuliste
suundumuste" hulgas ,millele üheselt nihilismi (kui )
sõna-märgiga osutada annaks;vähemalt sellist kahtlust ei saa
kunaski lämmatada . ---- Nood mõned peamised "sõna-sättijad"
,mis/kes antud /ja vaid nö.-) -" teemaga" seotult
vahel ,--kummalisel kombel,--- mainimist leiavad , paraku ,
omavahel seostatavad vaid tingimisi , kaudsel moel.
Võtkem
siia või näitena too möödunud "sajandik-sekund"
, nonde kõikide "välja-jätteliste" mõtte
-suundumuste hulgas puudub olevatavasti üle-pea säärane
"nihilistlik koolkond" ,pole leida isegi kuigi-võrd
--vähegi seostatuid teema arendusi sellest . ((Termin
"nihilism",rangelt võttes, osutab tollases kontekstis
vaid nt. säärasele küllaltki kõrvalisele nähtusele nagu
--vene radikalism ,selle amonarhistlikud pürgimused . (A.
Daudet)) .
"Nihilismi"
--temaatika peamise tollase interpreteeriana tuntuks-õpitud---
Fr. Nietzsche "vara-salves" , tõsi-küll vastavaid
viiteid leida siiski on ("mõelge ise !": mida sealt
kõikke leida ei või !?") --- aga seda küllaltki
katkendlikult esile-tooduna ja seda sagedasti veel täiesti
seostamatul ja vastu-olulisel moel. Nimelt võib väita , et
puudub täiesti säärane fenomen nagu nn.- "Nietzsche
nihilism" ; seda vähemalt siis ,kui viimaseks mitte
lugeda noid mõningaid fragmentaarseid ütelusi ,
mitmeti-mõitsetavaid viiteid ja postulaate. ( Nietzsche kogu
käsitlusele omaselt on ka tema nö.- "nihilism"
ise-loomustatav paradoksaalsus ja üha muutuvad aru-saamad.)
Nõnda nt. kui Nietzsche varasemates töödes võib lugeda
nihilismist kui läbini taunitavast euroopaliku "hinge
haigusest" ja välja-pääsu nõudvast olu-korrast (sagedaim
vaste millele aga . "dekadents" ). Mõningates
hilisemates teostes (nt. postuumselt ilmunud : "Wille zur
Macht") ,mõningaid üksikuid selle-suunalisi väitmisi
küll leidub ,mis annavad märku autori kardinaalselt
teisenenud arusaamadest ( nt. nn. "täielise nihilisti"
-kujund ;samuti ka : alles "tulevana" nähtud nihilism)
;mõningaid prohvetlikke lausumisi ja ka teravamaid
psühholoogilisi eritlusi sekka. Seda kõikke aga siiski
üldiselt nõnda seostamatul ja eba-määrasel moel , et
vaevalt andnuks see alust hilisemate konsruktsioonile teemal
"Nietzsche nihilism" ,kui polnuks M.Heideggeri
hilisemat tõlgendust antud teemal .
Mille
kohta võib väita ,et mingi seos Nietzsche käsitlusega
kahtlemata küll esineb, aga tihti on see vaid kaudne ja
tuletuslik , jättes otsitud, põhjendamata "konstruktsiooni"
mulje . ( Juba Heideggeri peal-kirjastus sellele viitamas : "
Nietzsche ja Euroopa nihilism " --- so.- otsene truism ,
(vahest saaks kõige enam,--koos Nietzschega kõnelda vaid
nö.--"euroopalikust dekadentsist" ) ,mis aga kindlasti
--Nietzsche käsitlusega ekvivalentne ei ole .))
Heidegger
, see saksa vaimu hiline , pedantne klassifitseeria-hing ,(kes
oma kantseleiliku loomuse piinliku hoolega varjanud
agnostikutelt laenatud nõretavalt ekstaatilise "keele-väänamise"
taha ---) ; otse teotab oma nietzschelikku "emakoda"
, mugandab selle ümber ,kohati pea --igati "õdusaks"
süsteemiks,otsides püüdlikult ja muidugi ka leides
kõik-võimalikke "kinnitavaid seoseid" ( alates kreeka
grammatikast ja lõpetades "india elevantide
elksistentsiga" !) ;samas mõistmata suuremat midagi
tolle Itaalia mägi-radade üksiklasest ,kes dionüüsoslikul
kombel suutis endale vahel lubada mõne traditsioonilisest
"tõlgendatavusest " vaba hiigel-hetke.
Heideggerist ignorant ei teadnud vähimatki sellest ,et --
"hetk ,üksnes hetke tõde ja hetke tunnetus on
õnnestavad ,sest nad välgatavad silma-plguks joovastusena
ja silma-pilgu tipuna ,ilma igasuguse kontrollita kõigi
eelnevate ja järgnevate hetkede üle / nõnda need kes/
...igast tagasi-ulatuvast seosest loobudes loovad uue
traditsioonideta vormi ja stiili maailma ...."/E.Ibisch/
, ---kuidas võrrelda jumalikku palangut ja kool-meisterlikku
tähe-närijalikult kuiva "nokitsemist" , ( seega ka
ilmne, kes siin "loorbereid" lõikab! ;--alati
kõiksugu "koore-üraskid"!!)
Tahtmata sellega küll kuidagi vähendada Heideggeri "
panust " filosoofilise(ma ) "asja -ajamise " vms.
kõik-võimaliku "tõlgendusliku" tegevuse arendamisel
;võib siiski ehk väita , et viimati-mainitu arusaam kehtib
eelkõige ,-- huvitava ja omanäolise-- Nietzsche
"nihilismi"-teema "edasi-arendusena" ; otsene
seos aga nö.-"allik-materialiga" aga puudub . (
Mistõttu ka Heideggeri käsitlus "Nietzsche--Euroopa
nihilismist " on nö.- "tagasi-paigutatav" ehk
üle-loetav seades prioriteediks Nietzsche kirjutistes teema
kohta öeldu . ) (G.Vattimo)
Nõnda
siis kui kõnetu kõnelus varju varjutusest , valguse
pimedusest , kiiruse võrratust helilisest rikkusest
("heli-kiirus") . ---'Nonsence'---
Ja
mida see siis , "õigu-poolest" , ka tähendab , see
kujundeid ähmastav "sõnaline vahutavus" ?
----Täpselt välja-arvestatud "mõjulise ulatuvusega"
poos säärane pelgalt( snskr. "aasana" = asend
,ligi-kaudu , siin ) ; selline kõhklev ,nagu sunnitud hoiak
see-juures aga zanri-tunnusena pea kohustuslik.
Liigi-tunnuseks nõnda säärane isegi ; "peibutus-tants"
(nagu see kõikidel sulelistel üldiselt kombeks ka on ). '
Nil consuetudine maius'
/Ovidius/ , harjumus nüristab....
//
Käsil-oleva "psühho-lingvistilise urgitsemise"
raamide juurest ; Nietzschele tagasi(-osutavalt-)lähenemise
puhul vaja aga kindlasti rõhutada ka
nimetatud autorile üldisemalt omast suundumust ,mida siin
tinglikult iseloomustatu nö.-"reformistlikuna" . Millega
silmas-peetud nimelt autorile omast (liigutavalt tundelist)
pürgimust osutada üha platonismi vaimus--tagasi varasemale
kui autentsemale ,(---vrdl.- "... au-ahnusest teada /.../
..taandati maailm pelgalt "lahendatavaks küsimuseks"
/ nõnda/ ...unustati tolle --"unustatud olemise uurimine"".)
Mis pürgimus johtumas teadupärast
Nietzsche "üle-(enese)-kriitilisest" suhtumisest
ajastut valitsevate veendumuste suhtes. Peamine 'casus
belli'
siis muidugi , too religioosne temaatika (mis on aga
ise-enesest tõesti kummaline; "terve mõistusega"
inimesed ja.... ! ) ; vastu-väitmised sellel pinnal aga
enam-jaolt --kas siis rõhutatult subjektiivseid veendumusi
vahendamas või kantud emotsionaalsetele väitmistele omasest
eba-määrasusest.
/
Aga
sellest pole mingit muret ,kuna see "kulub aja-pikku
ära“. Krist(lu)se tõstatatud "väärtuslike
(mõõt-)-ühikute" (nt. - cm , dm, m ,jne ) radikaalse ja
kriitilise destruktueerimise käigus kehtestub Nietzsche
käsitluses viimaks üldiseima , seega : vahetult ,-- antuima/
kehtivaima,--- kriteeriumina ( inimliku "alg-teksti"
esmaseim üldistus) ,--nö.- "elulisus" (siin: nö.- vaid
" absoluudi " tähenduses) ,mis eudaimonistlikult siis
mõeldud kehtestamaks aksioloogilisi "tegusaid ühikuid"
intensiivsuse , tõhususe suurendamise sihil. // Sisuliselt
: horisondini avar ,piirideta maastik ,kesk aega ,mil pole ei
algust ega lõppu ;maailma keskel seisab korvamatu üksik :
kelle ja mille tulevik kunagi lõppeda ei või ja....
////
.... "tarastatud territoorium", "maa-mõõtja"
K. õudus.unenäoline reaalsus ; suhteliste tõdede kosmiline
paljusus ,kus aisaks kindluseks võib saada --- "ebakindluse
tarkus "... /
M.Kundera/
Too
'renenssance'i mõõtu ette-võtmine evimas muidugi
hulganisti reaktsioonile aina omaseid jooni ; teisalt kohati
kaldumas aga liig-emotsionaalse , sisutu retoorika valda ,
millele üldiselt omane aga väitmiste sõnadega mängiv
mitmeti-mõistetavus ja paradoksaalne esinemise laad; ( nõnda
pigem luule kui
tõdelus
!(millest aga nt. aga ükski ortodoksne heidegger'lane end
juba heidutada küll ei lase !) )
Samas
jäädakse see-juures sagedasti ka aksioloogiliste piirangute
kütkeisse ,mis muide, näibki olevat üks peamine
nihilistlikule tõdeluse viisile omane eri-pära; otse
--'raskus-kese' -( "raku-kest") --sellisena !
Nõnda
sõnudes so.-kui --hinnanguline , "esteetilise olemise"
antus ,mida säärasena iseloomustab enne-kõikke just
subjekti(ivse)--objekti traditsioonilistest raamidest ahistatud
nö.-"seostav keskendatus" isiklikult antu
vastand-poolusele .Sellega ka siis kui tahtlik
"enese-vaesestamine" ,mis paraku lõppeb nentimisega:
"Minu
elu lõpp-tulemus on sama-väärne ei-millegile, vaid üks
tundmus ,üks-ainus värv..." /S.K./
/
Nhilismiteema -arenduse ühe võimaliku psühholoogilise
ajendatusele viitamas sellele omane nö.-"ekstrovertne"
suunitletus (( siin: rangelt ala-ealine, "ulatuvuslik"
küündimatus!) ; ehk täpsemalt : "kommunikatiivne"
nö.- 'silla' (?) loomise vajadus ,("ihulised vajadused")
; enese subjektiivse antuse konstitueerimine ainiti-plgulises
vastandatuses objektiivsele üldisusele ( kui "teisele")
. Seda hoolimata sellest ,et säärased "silla-loomise "
katsed reeglina ette-määratud läbi-kukkumisele ("tagasi"
aga ka ei saa,--"sillad on põletatud" !)
Subjektiivse
"tahtelise võimu" kehtestamise "jõhkrad
peensused" ,selle kohati-- vägi-valdne ja maitsetu
peale-tükkivus pelutab nood "introvertidest ekstroverdid"
peagi nende "ise-oma-ette --olemise" loodud turvalise
eraldatuse illusiooni manu tagasi .
Nihilistlik
vastandamine ,' üks-kõksuse' skaalal seega osutamas
jätkuvale sõltuvusele traditsioonis vahendunud hinnangulisuse
raamidest (mis aga on paljastav) ; on seega radikaalne ja
destruktiivne , pürgides kehtestama ,--taas-looma--autentsemane
nähtud --- subjektiivseid aru-saamu. (heideg.-"olemise
unustus")
Ise-enesest
igati mõistetav , kuigi mitte veenev.
Subjektiivne,
radikaalne ,--seega romantilisena tunnustatud -- individualism
seega vajab toda üldisust kui "teist" ---juba
vastandi mõttes. Üksik seega kui konstitueeriks
"minana"-antust , jätkuva ja üha radikaliseeruva
vastandamise käigus,mis-tõttu muutub sagedasti ka üha
palju-sõnaliselt sisutumaks , pelgalt tühistavalt
retooriliseks. Samas,--too "eksistentsiaalselt ajendatud"
konstitueeriv vastandamine osutamas kaudselt ka teatud
"nõrkadele alustele " enese-teadvuses ,(mis ehk
kirjeldatav kui too eksistentsialistide hilisem
--'Hirmu'-elamus)
. See on otse-sõnu --kui 'surutud seis' , ise-enesest
ilmselt mitte kuigi meeldiv just , seega--rangelt vaba-tahtlik
,nö.- "vabatahtlik martüürium"" (= "
heroiline orjus" ,Hegeli antiteesina); sünonüümina sobiks
siia ehk -- pateetiline , "ekstaatiline nihilism" ,pelk
konsekvents ,säärasena kindlasti . ))
Radikaalsus teatud mõttes kui--otsib tunnustust ja heakskiitu
tollelt vastanduseks seatud üldisusele ; see on kui
rõhutatult --poseeriv hoiak , etlemine "publiku" ees
ja ainult nõnda ,kuna teada ju on ,et --- " Mõistatuslik
tuleb olla,mitte vaid teiste , ka ise-enese silmis ".
/S.K./
Küündimatuse preventatsioon ning armetu komejant ; "Hamlet"
asja-armastajatest teatri-huviliste käppade vahel (,mistõttu
tundlikum rahvas kipub nagu rohkem fuajeesse jääma ) .
"Asja-armastajate" piiritus enese-kindluses on midagi
otse heidutavat .
Ja
on ju öeldud ,et -: " Mis keegi o n ,ilmneb kui ta
lakkab hetkeks n ä i - t a m a s t ... / so. / ... samuti vaid
k a u n i s t u s , samuti vaid v a r j u p a i k ..."
/F.N./ / i.s./ ---kahtlemata ,kahtlemata , --aga--
//
Tegelik üksindus,-'eraldatus'
, distantseeritud iroonia , on midagi hoopis muud, see võib
nõnda nt. kõlada kui kõnelemine välja- / ...... /
-areng
(siin: "vaimses mõttes" ) --- // vrdl. : "...
ja nende mõistmine oli alati vaevaline ja aega-nõudev ... /
.. meelsamini nad vaatasid teistele küsivalt otsa ..." /
Anony./
Äkki
isegi --polegi mingit mõtet,noil-samustel ,seal ,--- kõige
taga (selliseid kahtlustusi ei saa vältida mitte ) ; ei
mingit plaani ,ega vähegi üldisemat kava (menüüd) .
Tühi-paljas ja vaid nö.- "reageerimine" , asjalikult ,
väliste ärritajate toimel ,igati kohasel kombel,teadgi (
;muu-seas, hea nali ongi see ,et too viimane kehtestub nõnda
siis ees-märgina "asjas eneses" !) Pelgalt suurustlev
, hetke vajaduste suvast dikteeritud "vastu-väitmine"
. Ehk siis teiste sõnadega : valmis-olek dialoogiks , säärane
,-- agaralt
,
valmis , olek ...... Kui aga nõnda ,siis on meil ju siin
tegemist vaid sügava eba-kindluse väljendusega . Palju-sõnalise
,säärasega ,teadagi ; mis oma põhilises aga
välistav-võhiklikul moel ignorantne on .
/ Kurb ,aga tähtsusetu . Seega ,--ei tule mingil moel
---"arvesse" võtta . On isegi ,-- kujuteldav,et
(vähemalt:pikemas perspektiivis!) ,otse kogu mõtte-kuse surm
,või ummik-tee ; seisev vesi ,mis aja-pikku lihtsalt kasutult
roiskub.
Ringi-ratast
komberdamine ,tinglikuna aluseks võetust üha
"kohuse-tundlikult" lähtumisi ; märkamata see-juures
,et nõnda "saavutatu" ,parimalgi juhul vaid kui
kasutu subjektiivselt - antu küge "kinni-jäämine"
--pisi-asjadesse takerdumisena (Too "isiklik uudsus"
on nmelt kiiresti mõõduv ;--lähtus see ju kunatisest
(hüpoteetilisest) "uudis-himutsemisest" otseselt ; mis
aga kiirest "maha käib" ... )) ; märkamata see-juures
,et tihti-peale mõllavad nõnda hingelised "orkaanid"
ainult veeklaasis.....
Kuigi
,selle meelsuse väljendused võivad vahel haarata oma
pretensioonitu siirusega (,või on see hoopiski "süüdiv
süütus " ? või kogunisti-- " nec amor,nec tussis
cleatur "?! ) : ".... minu
jaoks on kõige halvemad need kaardid ,mis ei too midagi ,
elutüdimuse kaardid.... Ei midagi....." //
---
'Dies irae' ? ----
vahest aga just "siit-kaudu" ---
---"
Maailm kuulub edas-pidi neile ,sest elu eitamine ei maksnud
neile tõesti midagi ."
/ Daimon/ ---- Noh, vähemalt veel üks eritlevalt
lahti-kangutatud laast tolle laiust mõõtva skaala
(joon-laua) küljest. Vähemalt.
1
03. 09. 2019. – See oli üks väga ammune kirjutis,
eelmise sajandi viimase aasta esimesest kuust. – Aga juba ligi 7
aastat olen tegelenud oma Google Incorporation blogidega.
– Ja seda kirjutist pole kordagi avaldanud? Seega vahest avaldan
lähiajal? – Miks? – Lihtsalt niisama, nalajaviluks? – Sai
kunagi see essee kirjutatud ühele isikule, rohkem kui sõbrale kui
professorile ja keegi pole seda veel (seni rohkem) lugenud? [Kuid
lugejaid on mul 7 aastaga 4 Google Inc blogides on olnud Eestist
juba u 5ooo hinge. Ja Gloobusel juba rohkem kui 44 ooo “pelgalt
vaatajat”. Sest kuigi, olles kirjutanud/avaldanud juba 7 aastaga
juba u 150 kirjutist filosoofiast ja kirjandusest, on enamik minu
kirjutised olnud eesti keelsed.] – JA siiski ma avaldan selle
ammuse kirjutise, lugege ja kommenteerige, Teie, kõik, minu
võimalikud lugejad! – Kõikvõimalik vähegi mõtestatud kriitika
ja kommentaarid on vägagi oodatud minu täiesti kehtivale e-maili
aadressile nagu: madisliibek@gmail.com
Ma olen Susan nimepidi. Tervitused kõigile, kes seda tunnistust loevad. Mu abikaasa lükkas mu tagasi pärast kaheksat(8) aastat abielu lihtsalt sellepärast, et teisel naisel oli tema peal loits ja ta jättis minu ja lapsed kannatama. ühel päeval, kui ma lugesin läbi veebi, ma nägin postitust, kuidas see õigekirja ratas selle e-posti aadress ( aoba5019@gmail.com ), aitas naine saada tagasi oma abikaasa ja ma andsin talle vastuse oma aadress ja ta ütles mulle, et naine oli õigekirja mu abikaasa ja ta ütles mulle, et ta aitab mind ja pärast 2 päeva kasutades, mida ta saadab mulle, et ma olen mu mees tagasi. Võite jõuda tema kaudu oma e-posti: (aoba5019@gmail.com) või tema WhatsApp number:( +27740386124 ) . Ma uskusin teda ja täna on mul hea meel teile kõigile teada anda, et sellel loitsurattal on võime armastajaid tagasi tuua. sest ma olen nüüd rahul oma abikaasa kõik tänu DR ADELEKE
VastaKustuta