kolmapäev, 25. september 2019

Mõtisklusi nihilismist.


(01. 1999.)
Õpetus `nihilismist`...
Arutlusi euroopalikust abstraktsest filosoofilisest nihilismist.
`Carcasse, tu trembles ?
Tu tremblerais bien davantage,
si tu savais , où je te méne.'
Turenne.

Nihil, niente, ei-miskisus, olematus, tühjus; das Nichts, -- see on kui "kuri-tegelik " fiktsioon. Välja-pääsmatuse meele-olude varjamatult-varjatud ülistamine, --seega -- kui mingi komplitseerituima nö.-"surutuse/küündimatuse" manifestatsioon. Mingil moel saab nonde terminitega viidatule läheneda (eelkõige just) vaid fenomeni, -- nö. "psühholoogilisest " küljest. See oleks siis kui vaevaline tõlkimise ja tõlgendamise protsess; mõtekuse omistamise problemaatiline akt; kuna traditsiooniline lähenemine, -- ja sellele omane keele-kasutus, -- olemuslikul kombel -- olematusest rääkimast keeldub. Pole siis ka kellegi ime, et seda siiski tehes, -- mingi ebakõla sellega paratamatult kaasas käib, osalt naiivne selline, teisalt jälle lihtsalt "saamatu", selline mõneti.1
Traditsiooni väliselt ,--kõnelemine küsi-märgistub aga koheselt ,juhul kui asja-osalised ei kompenseeri tekkinud "puudu-jääki" koheselt mõndade uudsete diskursiivsete nö.-- "raamidega" ,üldistatuna kehtima-seatud konventsioonidega ,--selleks ,et lausutud sõnadel oleks ka tähenduslik 'kõla' ; vältimaks suletud kõne- ringile sagedasti omast effekti, -- sumbunud sisutust; "absoluutsete väitmiste " dissonantsi ,mis vahel kippumas mõningaid nö.- "adiskursiivseid" sõna-võtmisi paratamatusena saatma. Kui aga nõnda , selle tulemusena peaks õnnestuma --nö.- "eneselegi ootamatult" --pelga "kõlalise kostvuse" radadelt sisulise tähenduse käidavatele teedele sattuda, on sellega --vähemalt--üritatud suurustleva teadmatuse keele-käsitlusele vastu astuda; või kuidas?
Missugune insestinaalne algatus üldiseimate sõnaliste tuletiste ähmastava osutamise varju jääma klapib ,on muidugi sama-võrd ilmne kui raskesti välditav (ja kui õigustatud ,võiks veel küsida; see on ise-asi) . Kui sõna on aga "meie vaenlane" ,siis -- kirjutatud sõna olgu kahtlemata --roim, ilma vähimagi halastuseta "paikka-panev" , siis otsekui .
Sõnalise osutamise (näpuga ei osutata) zestid on kindlasti vähemalt sama-võrra huvi-pakkuvad kui nt. lange-tõbise miimika (seda olla võib) ; kuigi ,jah, seda-moodi huvitatus,loomuldasa, osutub kogu eelneva teadmise kiuste sääraseks matiks ja siledaks ja tumedaks pinnaks ,mis läbi ei paista aga peegel ka olla ei taha;--seega "ei saa"!
Sest,--milleks peaks keegi end tahtlikult segadusse ajama ? --- Küsimus ,nõnda ülesse sätituna õige intrigeeriv . Ja nimelt ,--on ju laialdaseltki teada ,et segaduses -olu see kõiks meelelisem kaetatuse liik just ongi (,et veel pehmelt väljenduda) "Üle-meelikus" ,otse-sõnu ja lausa ; mõni vahest ütleks isegi ,et : see on meelelisuse üle-küllus , aistitava ja nähtumusliku orgia. Veendunud "mõõdu-(tunde)-tus" . --- "Irrtum ,du bist gar zu schön; könnt ich dich nur wieder finden ..." /Goethe "Faust"/ ----
Aga kuidas ka teisiti ,kui mõtlemine (siin: sõna arhailises tähenduses) või abstraktne (,et hästi ,eksaktsemalt, öelda) on vaid kui mõõdetult kiretu kainus ,ainitivaatav tüdinud, 'in re' -- tülgastusegagi piirnev --- selgus .
Siit ka tolle "tuletusliku tingituse" ,antiteetilise moodustamise ajend ,see on (nimelt) kui miski otse "täpis-teadvuslikku" meenutavat ,muide.... Kui aga,--siin ,selles kohas,---minult äkiliselt küsitaks põhjust (alibit) sellele, siis mina ütleksin küll : " Kuidas... efekti pärast..." ( "Jumala pärast ! ... ärge minu käest küsige") .
"Mul puudub täiesti kannatlikus elamiseks.... /.../ ...ees on mul vaid tühjus,ja minu taga põhjuste ja tagajärgede kett ,mis mind aina edasi kihutab . Elu on kohutavalt armetu ,lausa talumatu .../.../.., elust on saanud minu jaoks mõru jook. Ja ometi,--seda tuleb juua tilk-tilga kaupa , aeglasti , tilku lugedes.../.../ mul on sama tunne kui malenupul ,mille kohta vastasmängija ütleb : seda nuppu ei tohi liigutada ..../.../ Lõppude lõpuks : ma ei viitsi.... " --- /S.K./ --- etz., etz. , --- "esteetilise" olemise viis on kahtlemata ,--geomeetrilises sarjas,--problematiseeruv....
Milleks nii palju sõnu ,millegi nii 'odava' tühistamiseks ? --aga ikka lihtsalt selle -- pärast ,et "sõnad on see kõige odavam "mahl" selles-sinatses maailmas ; ja miks ka mitte ....
// Nõnda võib nt., et tühistavalt juba eos "lömastada" üht nurjatut mõttelist "algatust" --- / ..../ --- pole vahest olemaski olnud säärast fenomeni "vaimuliste suundumuste" hulgas ,millele üheselt nihilismi (kui ) sõna-märgiga osutada annaks;vähemalt sellist kahtlust ei saa kunaski lämmatada . ---- Nood mõned peamised "sõna-sättijad" ,mis/kes antud /ja vaid nö.-) -" teemaga" seotult vahel ,--kummalisel kombel,--- mainimist leiavad , paraku , omavahel seostatavad vaid tingimisi , kaudsel moel.
Võtkem siia või näitena too möödunud "sajandik-sekund" , nonde kõikide "välja-jätteliste" mõtte -suundumuste hulgas puudub olevatavasti üle-pea säärane "nihilistlik koolkond" ,pole leida isegi kuigi-võrd --vähegi seostatuid teema arendusi sellest . ((Termin "nihilism",rangelt võttes, osutab tollases kontekstis vaid nt. säärasele küllaltki kõrvalisele nähtusele nagu --vene radikalism ,selle amonarhistlikud pürgimused . (A. Daudet)) .
"Nihilismi" --temaatika peamise tollase interpreteeriana tuntuks-õpitud--- Fr. Nietzsche "vara-salves" , tõsi-küll vastavaid viiteid leida siiski on ("mõelge ise !": mida sealt kõikke leida ei või !?") --- aga seda küllaltki katkendlikult esile-tooduna ja seda sagedasti veel täiesti seostamatul ja vastu-olulisel moel. Nimelt võib väita , et puudub täiesti säärane fenomen nagu nn.- "Nietzsche nihilism" ; seda vähemalt siis ,kui viimaseks mitte lugeda noid mõningaid fragmentaarseid ütelusi , mitmeti-mõitsetavaid viiteid ja postulaate. ( Nietzsche kogu käsitlusele omaselt on ka tema nö.- "nihilism" ise-loomustatav paradoksaalsus ja üha muutuvad aru-saamad.) Nõnda nt. kui Nietzsche varasemates töödes võib lugeda nihilismist kui läbini taunitavast euroopaliku "hinge haigusest" ja välja-pääsu nõudvast olu-korrast (sagedaim vaste millele aga . "dekadents" ). Mõningates hilisemates teostes (nt. postuumselt ilmunud : "Wille zur Macht") ,mõningaid üksikuid selle-suunalisi väitmisi küll leidub ,mis annavad märku autori kardinaalselt teisenenud arusaamadest ( nt. nn. "täielise nihilisti" -kujund ;samuti ka : alles "tulevana" nähtud nihilism) ;mõningaid prohvetlikke lausumisi ja ka teravamaid psühholoogilisi eritlusi sekka. Seda kõikke aga siiski üldiselt nõnda seostamatul ja eba-määrasel moel , et vaevalt andnuks see alust hilisemate konsruktsioonile teemal "Nietzsche nihilism" ,kui polnuks M.Heideggeri hilisemat tõlgendust antud teemal .
Mille kohta võib väita ,et mingi seos Nietzsche käsitlusega kahtlemata küll esineb, aga tihti on see vaid kaudne ja tuletuslik , jättes otsitud, põhjendamata "konstruktsiooni" mulje . ( Juba Heideggeri peal-kirjastus sellele viitamas : " Nietzsche ja Euroopa nihilism " --- so.- otsene truism , (vahest saaks kõige enam,--koos Nietzschega kõnelda vaid nö.--"euroopalikust dekadentsist" ) ,mis aga kindlasti --Nietzsche käsitlusega ekvivalentne ei ole .))
Heidegger , see saksa vaimu hiline , pedantne klassifitseeria-hing ,(kes oma kantseleiliku loomuse piinliku hoolega varjanud agnostikutelt laenatud nõretavalt ekstaatilise "keele-väänamise" taha ---) ; otse teotab oma nietzschelikku "emakoda" , mugandab selle ümber ,kohati pea --igati "õdusaks" süsteemiks,otsides püüdlikult ja muidugi ka leides kõik-võimalikke "kinnitavaid seoseid" ( alates kreeka grammatikast ja lõpetades "india elevantide elksistentsiga" !) ;samas mõistmata suuremat midagi tolle Itaalia mägi-radade üksiklasest ,kes dionüüsoslikul kombel suutis endale vahel lubada mõne traditsioonilisest "tõlgendatavusest " vaba hiigel-hetke.
Heideggerist ignorant ei teadnud vähimatki sellest ,et -- "hetk ,üksnes hetke tõde ja hetke tunnetus on õnnestavad ,sest nad välgatavad silma-plguks joovastusena ja silma-pilgu tipuna ,ilma igasuguse kontrollita kõigi eelnevate ja järgnevate hetkede üle / nõnda need kes/ ...igast tagasi-ulatuvast seosest loobudes loovad uue traditsioonideta vormi ja stiili maailma ...."/E.Ibisch/ , ---kuidas võrrelda jumalikku palangut ja kool-meisterlikku tähe-närijalikult kuiva "nokitsemist" , ( seega ka ilmne, kes siin "loorbereid" lõikab! ;--alati kõiksugu "koore-üraskid"!!)
Tahtmata sellega küll kuidagi vähendada Heideggeri " panust " filosoofilise(ma ) "asja -ajamise " vms. kõik-võimaliku "tõlgendusliku" tegevuse arendamisel ;võib siiski ehk väita , et viimati-mainitu arusaam kehtib eelkõige ,-- huvitava ja omanäolise-- Nietzsche "nihilismi"-teema "edasi-arendusena" ; otsene seos aga nö.-"allik-materialiga" aga puudub . ( Mistõttu ka Heideggeri käsitlus "Nietzsche--Euroopa nihilismist " on nö.- "tagasi-paigutatav" ehk üle-loetav seades prioriteediks Nietzsche kirjutistes teema kohta öeldu . ) (G.Vattimo)
Nõnda siis kui kõnetu kõnelus varju varjutusest , valguse pimedusest , kiiruse võrratust helilisest rikkusest ("heli-kiirus") . ---'Nonsence'---
Ja mida see siis , "õigu-poolest" , ka tähendab , see kujundeid ähmastav "sõnaline vahutavus" ? ----Täpselt välja-arvestatud "mõjulise ulatuvusega" poos säärane pelgalt( snskr. "aasana" = asend ,ligi-kaudu , siin ) ; selline kõhklev ,nagu sunnitud hoiak see-juures aga zanri-tunnusena pea kohustuslik. Liigi-tunnuseks nõnda säärane isegi ; "peibutus-tants" (nagu see kõikidel sulelistel üldiselt kombeks ka on ). ' Nil consuetudine maius' /Ovidius/ , harjumus nüristab....
// Käsil-oleva "psühho-lingvistilise urgitsemise" raamide juurest ; Nietzschele tagasi(-osutavalt-)lähenemise puhul vaja aga kindlasti rõhutada ka nimetatud autorile üldisemalt omast suundumust ,mida siin tinglikult iseloomustatu nö.-"reformistlikuna" . Millega silmas-peetud nimelt autorile omast (liigutavalt tundelist) pürgimust osutada üha platonismi vaimus--tagasi varasemale kui autentsemale ,(---vrdl.- "... au-ahnusest teada /.../ ..taandati maailm pelgalt "lahendatavaks küsimuseks" / nõnda/ ...unustati tolle --"unustatud olemise uurimine"".) Mis pürgimus johtumas teadupärast Nietzsche "üle-(enese)-kriitilisest" suhtumisest ajastut valitsevate veendumuste suhtes. Peamine 'casus belli' siis muidugi , too religioosne temaatika (mis on aga ise-enesest tõesti kummaline; "terve mõistusega" inimesed ja.... ! ) ; vastu-väitmised sellel pinnal aga enam-jaolt --kas siis rõhutatult subjektiivseid veendumusi vahendamas või kantud emotsionaalsetele väitmistele omasest eba-määrasusest.
/ Aga sellest pole mingit muret ,kuna see "kulub aja-pikku ära“. Krist(lu)se tõstatatud "väärtuslike (mõõt-)-ühikute" (nt. - cm , dm, m ,jne ) radikaalse ja kriitilise destruktueerimise käigus kehtestub Nietzsche käsitluses viimaks üldiseima , seega : vahetult ,-- antuima/ kehtivaima,--- kriteeriumina ( inimliku "alg-teksti" esmaseim üldistus) ,--nö.- "elulisus" (siin: nö.- vaid " absoluudi " tähenduses) ,mis eudaimonistlikult siis mõeldud kehtestamaks aksioloogilisi "tegusaid ühikuid" intensiivsuse , tõhususe suurendamise sihil. // Sisuliselt : horisondini avar ,piirideta maastik ,kesk aega ,mil pole ei algust ega lõppu ;maailma keskel seisab korvamatu üksik : kelle ja mille tulevik kunagi lõppeda ei või ja.... //// .... "tarastatud territoorium", "maa-mõõtja" K. õudus.unenäoline reaalsus ; suhteliste tõdede kosmiline paljusus ,kus aisaks kindluseks võib saada --- "ebakindluse tarkus "... / M.Kundera/
Too 'renenssance'i mõõtu ette-võtmine evimas muidugi hulganisti reaktsioonile aina omaseid jooni ; teisalt kohati kaldumas aga liig-emotsionaalse , sisutu retoorika valda , millele üldiselt omane aga väitmiste sõnadega mängiv mitmeti-mõistetavus ja paradoksaalne esinemise laad; ( nõnda pigem luule kui tõdelus !(millest aga nt. aga ükski ortodoksne heidegger'lane end juba heidutada küll ei lase !) )
Samas jäädakse see-juures sagedasti ka aksioloogiliste piirangute kütkeisse ,mis muide, näibki olevat üks peamine nihilistlikule tõdeluse viisile omane eri-pära; otse --'raskus-kese' -( "raku-kest") --sellisena !
Nõnda sõnudes so.-kui --hinnanguline , "esteetilise olemise" antus ,mida säärasena iseloomustab enne-kõikke just subjekti(ivse)--objekti traditsioonilistest raamidest ahistatud nö.-"seostav keskendatus" isiklikult antu vastand-poolusele .Sellega ka siis kui tahtlik "enese-vaesestamine" ,mis paraku lõppeb nentimisega: "Minu elu lõpp-tulemus on sama-väärne ei-millegile, vaid üks tundmus ,üks-ainus värv..." /S.K./
/ Nhilismiteema -arenduse ühe võimaliku psühholoogilise ajendatusele viitamas sellele omane nö.-"ekstrovertne" suunitletus (( siin: rangelt ala-ealine, "ulatuvuslik" küündimatus!) ; ehk täpsemalt : "kommunikatiivne" nö.- 'silla' (?) loomise vajadus ,("ihulised vajadused") ; enese subjektiivse antuse konstitueerimine ainiti-plgulises vastandatuses objektiivsele üldisusele ( kui "teisele") . Seda hoolimata sellest ,et säärased "silla-loomise " katsed reeglina ette-määratud läbi-kukkumisele ("tagasi" aga ka ei saa,--"sillad on põletatud" !)
Subjektiivse "tahtelise võimu" kehtestamise "jõhkrad peensused" ,selle kohati-- vägi-valdne ja maitsetu peale-tükkivus pelutab nood "introvertidest ekstroverdid" peagi nende "ise-oma-ette --olemise" loodud turvalise eraldatuse illusiooni manu tagasi .
Nihilistlik vastandamine ,' üks-kõksuse' skaalal seega osutamas jätkuvale sõltuvusele traditsioonis vahendunud hinnangulisuse raamidest (mis aga on paljastav) ; on seega radikaalne ja destruktiivne , pürgides kehtestama ,--taas-looma--autentsemane nähtud --- subjektiivseid aru-saamu. (heideg.-"olemise unustus")
Ise-enesest igati mõistetav , kuigi mitte veenev.
Subjektiivne, radikaalne ,--seega romantilisena tunnustatud -- individualism seega vajab toda üldisust kui "teist" ---juba vastandi mõttes. Üksik seega kui konstitueeriks "minana"-antust , jätkuva ja üha radikaliseeruva vastandamise käigus,mis-tõttu muutub sagedasti ka üha palju-sõnaliselt sisutumaks , pelgalt tühistavalt retooriliseks. Samas,--too "eksistentsiaalselt ajendatud" konstitueeriv vastandamine osutamas kaudselt ka teatud "nõrkadele alustele " enese-teadvuses ,(mis ehk kirjeldatav kui too eksistentsialistide hilisem --'Hirmu'-elamus) . See on otse-sõnu --kui 'surutud seis' , ise-enesest ilmselt mitte kuigi meeldiv just , seega--rangelt vaba-tahtlik ,nö.- "vabatahtlik martüürium"" (= " heroiline orjus" ,Hegeli antiteesina); sünonüümina sobiks siia ehk -- pateetiline , "ekstaatiline nihilism" ,pelk konsekvents ,säärasena kindlasti . ))
Radikaalsus teatud mõttes kui--otsib tunnustust ja heakskiitu tollelt vastanduseks seatud üldisusele ; see on kui rõhutatult --poseeriv hoiak , etlemine "publiku" ees ja ainult nõnda ,kuna teada ju on ,et --- " Mõistatuslik tuleb olla,mitte vaid teiste , ka ise-enese silmis ". /S.K./
Küündimatuse preventatsioon ning armetu komejant ; "Hamlet" asja-armastajatest teatri-huviliste käppade vahel (,mistõttu tundlikum rahvas kipub nagu rohkem fuajeesse jääma ) . "Asja-armastajate" piiritus enese-kindluses on midagi otse heidutavat .
Ja on ju öeldud ,et -: " Mis keegi o n ,ilmneb kui ta lakkab hetkeks n ä i - t a m a s t ... / so. / ... samuti vaid k a u n i s t u s , samuti vaid v a r j u p a i k ..." /F.N./ / i.s./ ---kahtlemata ,kahtlemata , --aga--
// Tegelik üksindus,-'eraldatus' , distantseeritud iroonia , on midagi hoopis muud, see võib nõnda nt. kõlada kui kõnelemine välja- / ...... /
-areng (siin: "vaimses mõttes" ) --- // vrdl. : "... ja nende mõistmine oli alati vaevaline ja aega-nõudev ... / .. meelsamini nad vaatasid teistele küsivalt otsa ..." / Anony./
Äkki isegi --polegi mingit mõtet,noil-samustel ,seal ,--- kõige taga (selliseid kahtlustusi ei saa vältida mitte ) ; ei mingit plaani ,ega vähegi üldisemat kava (menüüd) . Tühi-paljas ja vaid nö.- "reageerimine" , asjalikult , väliste ärritajate toimel ,igati kohasel kombel,teadgi ( ;muu-seas, hea nali ongi see ,et too viimane kehtestub nõnda siis ees-märgina "asjas eneses" !) Pelgalt suurustlev , hetke vajaduste suvast dikteeritud "vastu-väitmine" . Ehk siis teiste sõnadega : valmis-olek dialoogiks , säärane ,-- agaralt , valmis , olek ...... Kui aga nõnda ,siis on meil ju siin tegemist vaid sügava eba-kindluse väljendusega . Palju-sõnalise ,säärasega ,teadagi ; mis oma põhilises aga välistav-võhiklikul moel ignorantne on .
/ Kurb ,aga tähtsusetu . Seega ,--ei tule mingil moel ---"arvesse" võtta . On isegi ,-- kujuteldav,et (vähemalt:pikemas perspektiivis!) ,otse kogu mõtte-kuse surm ,või ummik-tee ; seisev vesi ,mis aja-pikku lihtsalt kasutult roiskub.
Ringi-ratast komberdamine ,tinglikuna aluseks võetust üha "kohuse-tundlikult" lähtumisi ; märkamata see-juures ,et nõnda "saavutatu" ,parimalgi juhul vaid kui kasutu subjektiivselt - antu küge "kinni-jäämine" --pisi-asjadesse takerdumisena (Too "isiklik uudsus" on nmelt kiiresti mõõduv ;--lähtus see ju kunatisest (hüpoteetilisest) "uudis-himutsemisest" otseselt ; mis aga kiirest "maha käib" ... )) ; märkamata see-juures ,et tihti-peale mõllavad nõnda hingelised "orkaanid" ainult veeklaasis.....
Kuigi ,selle meelsuse väljendused võivad vahel haarata oma pretensioonitu siirusega (,või on see hoopiski "süüdiv süütus " ? või kogunisti-- " nec amor,nec tussis cleatur "?! ) : ".... minu jaoks on kõige halvemad need kaardid ,mis ei too midagi , elutüdimuse kaardid.... Ei midagi....." //
--- 'Dies irae' ? ---- vahest aga just "siit-kaudu" ---
---" Maailm kuulub edas-pidi neile ,sest elu eitamine ei maksnud neile tõesti midagi ." / Daimon/ ---- Noh, vähemalt veel üks eritlevalt lahti-kangutatud laast tolle laiust mõõtva skaala (joon-laua) küljest. Vähemalt.

1 03. 09. 2019. – See oli üks väga ammune kirjutis, eelmise sajandi viimase aasta esimesest kuust. – Aga juba ligi 7 aastat olen tegelenud oma Google Incorporation blogidega. – Ja seda kirjutist pole kordagi avaldanud? Seega vahest avaldan lähiajal? – Miks? – Lihtsalt niisama, nalajaviluks? – Sai kunagi see essee kirjutatud ühele isikule, rohkem kui sõbrale kui professorile ja keegi pole seda veel (seni rohkem) lugenud? [Kuid lugejaid on mul 7 aastaga 4 Google Inc blogides on olnud Eestist juba u 5ooo hinge. Ja Gloobusel juba rohkem kui 44 ooo “pelgalt vaatajat”. Sest kuigi, olles kirjutanud/avaldanud juba 7 aastaga juba u 150 kirjutist filosoofiast ja kirjandusest, on enamik minu kirjutised olnud eesti keelsed.] – JA siiski ma avaldan selle ammuse kirjutise, lugege ja kommenteerige, Teie, kõik, minu võimalikud lugejad! – Kõikvõimalik vähegi mõtestatud kriitika ja kommentaarid on vägagi oodatud minu täiesti kehtivale e-maili aadressile nagu: madisliibek@gmail.com

1 kommentaar:

  1. Ma olen Susan nimepidi. Tervitused kõigile, kes seda tunnistust loevad. Mu abikaasa lükkas mu tagasi pärast kaheksat(8) aastat abielu lihtsalt sellepärast, et teisel naisel oli tema peal loits ja ta jättis minu ja lapsed kannatama. ühel päeval, kui ma lugesin läbi veebi, ma nägin postitust, kuidas see õigekirja ratas selle e-posti aadress ( aoba5019@gmail.com ), aitas naine saada tagasi oma abikaasa ja ma andsin talle vastuse oma aadress ja ta ütles mulle, et naine oli õigekirja mu abikaasa ja ta ütles mulle, et ta aitab mind ja pärast 2 päeva kasutades, mida ta saadab mulle, et ma olen mu mees tagasi. Võite jõuda tema kaudu oma e-posti: (aoba5019@gmail.com) või tema WhatsApp number:( +27740386124 ) . Ma uskusin teda ja täna on mul hea meel teile kõigile teada anda, et sellel loitsurattal on võime armastajaid tagasi tuua. sest ma olen nüüd rahul oma abikaasa kõik tänu DR ADELEKE

    VastaKustuta