(04. 1999.)
'Intro
spectare': H E G E L
Mis
on , on mõeldav , seega siis -- vaimne . Kogu olev on seda, --
oma konsekventse lõpuni viidav Mõte , kui -- absoluutse
tähendusliku ulatuvusega immateriaalne totaliteet, ja nõnda ka
kui -- tänulik tõdemus arusaamisest.1
Nõnda-sama ka temporaalsuse mõõtmeis – aeg ja selles
vahendunud "lugu" on reaalne, kuivõrd see mõeldav
on ; kui 'momentide' kogum , mis tervikut teostab;
viimane aga on mõtestatud , "elutu üldisus"
(Unlebendige Allgemeine). Samuti seadistatud,et mis on, --
on vastastikku suhtestadud; kuna üldiseimaks relatsiooniks
kontrast, on olemine seega -- vastastikku 'pingestatud'
(die Spaltung), seega, -- mis mõeldav, on mõeldav ka kui
"mõtteline konflikt".
Kuid
vastuolu on ju arenemise lubadus, enama saavutamise vältimatu
eeldus , midagi, millele on allutatud ka ülim mõeldav üldisus
oma üha täielisemaks -- Saamise loos.
See on
liikumise vahetu rikkus , -- ühtsusest mitme-kesisuse kaudu
üldisuseni paljususes endas, so.-- liikumine , mis hõlmab kõik
, veelgi enam ,-- see on kogu kujunemise päristiseim antus ja
ka selle põhjus sellisena üle-pea .
Ja millega
on antud ka kujunemise 'Siht' , ees-märk kui tervik ,
mis hõlmab enamat kui pelgalt summaarse suuruse ,olles kui
uus kvaliteet , üldistuste tegemise võime, abstraktsus kui
'ülevaatlik pilk'...
Nõnda
nähtult : luua üksik-nähtumusteks killunenud maailmast
üldiseim mõeldav üldisus , absoluutne Tervik , -- mis
säärasena ei saa olla ka ei pelgalt individuaalne
( ega
kollektiivnegi) "mõte", mõtteline konstruktsioon .
Sellega
aga on ka lähtutud filosoofilise 'asja'
tegelikust tervikust, potentsiaalsest aktuaalsusest mis osutatab
enamale ,--- olemise vahetu tõdelusele, lihtsale , ise-enesesliku
olemise teadmisele, -- filosoofiline reflektsioon mis ei
tohtivat vältida määratletust
(die
Bestimmtheit) oma suunitletud tagasi-pöördumises
substantsionaalsusesse kui kogu olemas-oleva päristiseimasse
algusesse .
Filosoofiline
rangus kui meetod (dialektika), mis säärasena ei vaja ei
põhjendusi ega õigustusi kuna peab võimaldama näha
Olemist ennast oma välistavas täiuses, ---'Vaimu
introspektsioon ' ....
Hegeli
järgi just selline ongi (resp. - "peaks olema")
filosoofia --- "teadus absoluutsest vaimust" ,mis nõnda
mõistetud kui -- "ise-end mõtlev idee" ,ehk : "teadev
tõde (die wissende Wahrheit") ,mis, käsitledes seda ,--
"mis on" ,on samas ka kui -- "ajatu arusaamine
asjadest (zeitloses Begreifen der Dinge"). 2
Eeldades
"absoluutse teadmise"võimalikkust, määratledes seda
kui Teadust --st.--
kui oluliseima ja kõrgeima teadmise täiust , saab autori
käsitlusest absoluutne idealism sõna pretensioonikamas mõtteis
.3
Ning
millega siis otse paratamatusena kaasuma seadistatud Tõe
progresseeruvalt kumulatiivne "ilmsiks-tulemise" viis
;
"tõe
tõeline vorm" ei saagi nõnda jääda varjamatuks , kui
vaadeldakse ennnast oma "vahetust eba-olemisest" .
Sellega on
ajastule pakutud ka uudset "jumala-suhet" ,mis aga
mitte pelgalt "uskumine" enam , vaid kui --- 'teadmuse
tõdelus', ("puhas vahetus"),-- tunnetatava
paljususest sugenev oleva printsipiaalse samasuse kogemus .
Tõdemus
(die Wahrnehmung ), mis ise-enese teiseks-saamise vahendatuses
on ainitises liikumises substantsionaalsuse, selle
iseennast-kinnitavalt loova olemise suunas .
Vaid see
vaate-punkt , mis paradoksaalsusesse rüütatult
transtsendentaalsele osutav , söandabki üldse alles saada
filosoofilise 'asja' alguse saamise
kohaks .
Elulisest
'vajadusest' johtuv tarvidus , mis oma jätkuvuses ilmneb
kui kestev ümberlükkamine , lausumiste puudulikkuse
ära-tundmisest sugenev paradoks kui --- 'alguse eitamine',
mis alles võimaldabki filosoofiat, asendades tedvuses pelgalt
negatsioonides väljenduva vaimse aru-saamise kui teadusega .
Protsess
on korduv , "ühendava ületamise" kaudu üha
täielisemale ilmnemisele viiv, mis aru-saam seega lähtumas
optimistlikust põhi-veendumusest -- nagu ühilduksid vastandite
ühtsuses nende positiivseimad komponendid , tekiks
otse-kui--"täielikum tõde"(,siit ka too hiliseimaid
arusaamu põhjalikult kujundanud uskumine nö.-"immanentsesse
progressi") .
Ainsana
olev Mõte aktualiseerub vastandite välistavas ühtsuses,
heites kõrvale pelgalt empiirilise "mina"-teadvuse,
absoluutne mõtlemine on kui mõte, mis "ära-rippumatu"
kogu suhtestatud-olemisest, olles vaid ise-endas ja ise-enese
jaoks ning see-tõttu ka võimalikult vaba illusoorsusest
kogemuslikus antuses.
Vaimu
fenomenoloogia, säärasena, kui Vaimu olemise moodus ja
ilmsiks-tulemise viis, ning samuti kui -- "absoluutse
enese-väljendus"(,kuna alles väljendamise käigus saab
Vaim "ise-endaks" ).
Kui-võrd
aga "Vaim" ise-enesest vaid puhas mõte ("vahetu
üldisus", ehk rikkalikuim vahetu teadmine),-- siis
loomuliku teadvuse tasand oleks otse-kui vastakuti-seatud (die
Gegen-stand) "vaimse" olemise antusega , mistõttu
saab fenomenoloogia nö.-"sisse-juhatama" vahendatud
teadvuse ülendamist Teaduse vahetuks ilmsiks-tulemiseks.
Vastandatuse
loogiline maatriks on ise-enesest arhailine, -- dialektiline ,
mille tuntud vorm, alates Hegelist, evimas ka teatud ,
religioossetki "metodoloogilist" lähenemist
meenutavat , mis-puhul -- väide eelneb selle tõestusele ning
veendumuste kehtivust alles nö.- "tagant-järele
kaitstakse",--nn.-- "teleoloogiline" loogika . 4
Lähtub
säärane veendumus Hegeli loogika-käsitlusest üldiselt,
Milline
hoiak ilmneb juba ka "Absoluutse Vaimu"
määratlusest, tähendavat see ju -- puhast mõistet , mis
saab ise-endaks alles selle väljendamise käigus (, st. --
enese-teadvuse ühtsus mõistusliku tunnetusega , milles
esimene siis avalduvat) .
"Absoluutne
Vaim " saab enesest teadlikuks alles inimeses kui
ise-endas ja enda jaoks eksisteerivas subjekti ja objekti ,
mõtlemise ja olemise vastu-olud ületanud "maailma-mõistus"
, mis avaldub aga pelgalt (ja nö.vaid) -- "ühiskondliku
antuse vormis"-- kuis just ,(kui üldse !) "maailma
mõeldakse" ,millega mõeldav absoluut "kogeks
ise-ennast" kui teatavat ühiskondlikku nö.-"ühis-vaimu"
(Geist der
Zeitalter ).
Ehk siis :
aru-saam , mis kaldub tähtsustama liialt problemaatilist
"tervikut" kui saadust ja seda viimase
(koostis-)osade
arvelt , ja millega oldaks otse-kui kaugenetud idealismi
traditsioonilisest individualistlikust suunitletusest. 6
Eel-toodust
tulenevalt ,-- silma-torkav on säärasele käsitlus-viisile
omane , mõneti "pragmaatiline" suunitletus ,kui teatud
erilise meelestatuse väljendus , mis pigem kui aina
"põhjendaks" , miks 'peaks' olema nii ja mitte
teisiti ....
Võtta
siia näiteks või too tuntud lausumine "Õigusfilosoofia"
eessõnast : "Was wichtig ist , das ist wirklich ; und
was wirklich ist, das ist vernüftig." 7
--- mõistetavus seatud kriteeriumiks nii tõelisuse kui ka
tõsiselt-võetavuse üle otsustamaks .
Idee , mis
, veidi teises vormis küll , kohatav juba ka "Vaimu
fenomenoloogias" , ja millega näib olevat sihiks-seatud
põhjendada otsuse-kindlalt "mõistus-päraseks" kogu
mõeldav üldisus tervikuna, appelleerides see-juures vaheldumisi
nii "tervele mõistusele" ( loogika-reeglid!) ja
samas ka -- lausa otsestele müstifikatsioonidele.8
Seega :
optimistlikust põhi-eeldusest lähtuv nö.-"ise-eneseslik
olemas-olemise teadmine" , ning viimasest otseselt
tulenev igati "ökonoomne" orientatsioon edasist
teotsemist , selle tulemeid , silmas pidades , ( ja nõnda pigem
"deviis" kui reflektsioon ) .
Filosoofia
säärasena ,kindlasti, opurunistliku "tegelikkusega
kohanemise" näiteks 'par excellance'
,--püüdes pelgalt : "... mõista
seda, mis on ...", olemaks : "tõeline
tegelikkuse-tunnetus" , saavutamaks mõnusat rahu ... 9
Aru-saam ,
mis lähtub Vaimu kui "enese-teadvuse" ja
mõistusliku tunnetusega ühtsusest, milles "vaim"
avalduvat , ja mis see-tõttu olevat ka -- üha süvenevas
"teadlikuks saamises" tõstetud pea -- "absoluutse
teadmise" tasandile, kus, -- kõik näivad vastu-olud
ületatuna saavuatatakse -- "kahtlustest vaba olek"....
Visioon
maailmast kui "Absoluutse enese-väljendusest", kui-võrd
alles väljendamise (,täpsemini: "vastu-peegeldumise",)
käigus saab Vaim tõeliselt olevaks , "ise-endaks"
,ja millega on tõdelus vormumine seotud enese-teadvuse
avaldumise antuse külge .
Viimane on
aga ka lihtsalt : "enese jaoks ise
olemine", (kuna ka "subjekti-sisene liikumine"
viivat lõpp-tulemusena "absoluutselt tõsi-kindlale
teadmisele") ; ehk siis Hegeli "mina"-kontseptsioon
, mille kujunemise käigus samuti (skemaatiliselt) eristatav
vastakate staadiumite triaad : stoiline (e. abstraktne), skeptiline
ja nn.-"õnnetu" (e.- "negatiivne")
enese-teadvus . 10
Viimane
tasand on võrdsustatud religioossusega ,ning samuti ,
-- oma
konfliktsuse määra tõttu ! -- negatiivne enese-teadvus ka kui
iga loomingu vältimatu eel-tigimus , mille dialektilisest
eritlusest siis kasvab loosungina välja nõudmine
nö.-"aktiivse maailmas-olemise" järele .
Vastandumine
skaalal : mina--üldisus on Hegeli käsitluses samuti küllalt
kesksel pjedestaalil . Ja seda ka põhjendatult , kui-võrd kogu
objektiivselt "tõena võetav", teadvuse tõdemus (die
Wahrnehmung) ,-- olevatki enne-kõike kui : "ise-enese
teiseks-saamise vahendatus"; seda nii "vertikaalsel"
(subjektiivne--absoluutne) kui ka "horisontaalsel"(mina
--"mitte-mina") tasa-pinnal .11
See
tähendab : indiviid alles nö.-"loob" oma "mina
tegelikkuse" teises (nii teises indiviidis, samuti ka :
"Teises" kui kollektiivis);õieti on see liikumine (
die Bewegung) mõistetult kahetise suunitletusega,st.--tegemist
on küll nö.- "ühe-poolse aktiivsusega" , aga sellega
kaasub teatav nn.- "topelt-effekt" , mis rõhutab
Hegeli kogu käsitlusele omaselt tihedaimat seostatust
"mina-üldisus" skaalal .
Vastandatusest
sugenev relatiivsuse tõdemus saab mõistetud kui teadvuse
kvalitatiivne tõus, sest : kui objekt ei ole mitte millegi
suhtes siis seda lihtsalt ei ole.
Hegeli
järgi vaid Mõistus kui Vaimu (absoluutne) enese-väljendus on
vaba kogu relatiivsusest, kuna tõeline mõistmine tähendavat
just vastandite haaramist nende ühtsuses, millega kaasuvat
vältimatult ka isoleeritud individuaalse enese-teadvuse
purustamine .
Tollest
keskseimast vastandatusest, sellest tulenenud "kvalitatiivsest
hüppest"(mis ilmselt väljendubki siis loosungina :
"aktiivne maailmas-olemine"),kasvab otseselt välja ka
kogu Hegeli nn.- "moraalifilosoofia", mida võiks (kuigi
ei tarvitse!) iseloomustada kui eriti "paindlikku"
elik tolerantset ja samas, ootamatult ka jäigalt
postuleerivat ; siingi rõhutatud relativistlikku suhtestatust .12
Eelnevast
oma-korda tulenevad vaated ühiskonnale (kui "Teisele")
, üksik-isiku kohast seal, jaatades erinevaid ühiskondlikke
institutsioone -- Riiki ja Kirikut,-- kui-võrd : iga "mina"
tegelikkus peab olema seotud ühiskondlike seadustega kuna
vaid nõnda väljendub üldiseim korrastuslik printsiip ( die
Bildung) , mis kujundab ajaloolise tegelikkuse .
Üldiselt :
Hegeli ühiskonna - käsitlus on hilisemate sulest saanud
kõikse karmima kriitika osaliseks , kui-võrd selles on nähtud
varjatud pürgimusi totalitaristlikule ühis-konna vormile
nö.-"teoreetilist vundamenti" luues , täites sellega
tollase Preisi riikluse "ideoloogilist lünka" .
Millega
seoses tekkivat küsimus kui-võrd on Hegel otseselt vastutav
hilisemate anti-humanistlike idealoogiate kujunemises .
Kohase
näitena sobib siia K.-R. Popperi hinnang : "Kui raske
ja samas kui tähtis on jätkata Schoppenhaueri poolt
alustatud võitlust selle sisutu sõnade-tegemise vastu . /.../
Meil tuleks vähemalt uut sugupõlve aidata vabaneda sellest
intellektuaalsest pettusest, mis on vahest tähtsaim , mida
tsivilisatsiooni ajaloos kohata võib. /.../
Hegeli
farss on juba teinud piisavalt kahju . Meil tuleb peatada
selle edenemine /.../ selle hinnagagi, et määrime ennast
sellesse skandaalsesse asja puutudes, mis paljastati juba saja
aasta eest . " 13
1
30. 08. 2019.
-- See oli üks ammune kirjutis, juba ligi 20. aastat tagasi
kirjutatud, nagu selgub. Milleks avaldada seda nüüd oma (Google
Inc) blogides. Lihtsalt niisama, nalja-viluks? Lihtsalt selleks, et
midagi jälle avaldada? Aga miks ka mitte. Mäletan, et kirjutasin
seda hoolega ja teemaks oli siis HEGELi
filosoofia. [Kunagi hiljem, Austrias, Viini
Ülikooli päevil, (Univeristät Wien,
Institut für Philosophie; University of Vienna, Institute of
Philosophy), -- sai Hegeli filosoofiat edasi loetud (nt. “Die
Phänomenologie des Geistest”
& “Wissenschaft der Logik”);
ja uuritud, selle kohta on üks saksa keelene kirjutis, siin minu 4
blogis). Hegel on ikka huvitanud, eriti just Hegeli n-ö
“parempoolsed” tõlgendused, M. Heideggeriga seonduvad.] -- JA
sisuliselt alles 1. x avaldan (vähemalt oma 3. viimases blogis)
selle kirjutise nüüd lähipäevil. Miks ka mitte, minugi poolest.
Ja kõikvõimalikud kommentaarid, täiendus-ettepanekud ja veidgi
mõtestatud kriitika on vägagi oodatud, kas siis otse blogides
kommenteerides või siis kirjutage minu täiesti kehtivale e-maili
aadressile nagu: madisliibek@gmail.com
[I am Estonian,
I write in Estonian language. I am from Republic of Estonia, it is
the small country in North-East Europe. Why I write something like
that right now? Because I already have 44 000
followers/readers in my 4. Google Incorporation Blogs already. And
most those people, all round a World, (all Continents?!) even dun´t
know, witch language I write?! -- Estonian language, (= more than
5000 readers!); fast all my 150 writings are in
Estonian Language. Now You know that simply. (Some writings are also
in English, German and Finnish, but most in my mother-tongue:
Estonian language. Sorry my simple English; I want but I cant write
in English very well (about complicated writings, Philosophical
also?!). But if You have some questions or comments, please don´t
hesitate with me directly in my blogs or via my e-mail:
madisliibek@gmail.com].
2
"Philosophische Wörterbuch" , Leipzig'71, Band1.,
Herausg. Klaus/ Buhr ; S.239,473 , u.s.w. //
3
Vaja lisada , et
selline interpretatsioon Hegelist omane üldiselt just
nö.-"õpiku-laadsetes üllitistes" . Hegeli
"Phänomenologie des Geistes"
võimaldavat aga ka "teist-suguseidki
tõlgendusi"....Näiteks nii : -- "Seal samastab Hegel
puhta idealismi subjektiivse idealismiga , mille tõde
seisneb selles , et ta hoomab kõike vahetult ise-endana .
Idealismi sisuks mõistuse tasandil on sel juhul üks-teisega
koos-kõlas olevate ideede (kategooriate) süsteem , millest
tegelikkus , ehk absoluut puudub. Absoluut puudub temast just
sellepärast, et ideede süsteem moodustub kõigest
idealistliku reaalsuse , mis ei ole see , mis tegelikult on
." / Seevastu oma "Ajalooteaduses" selgiatavat
Hegel , et ideaalsed kategooriad viiakse ellu inimeste
tegevuse vahendusel. // T.Viik :
"Hegel ja Heidegger : mõtlemine Asjast enesest " ,
EHI ' 94 // Ometigi Hegel väitnud nt., et: "Jede
Philosophie ist wesentlich Idealismus oder hat derselber
wenigstens zu ihrem Printzip." // "Wissenschaft
der Logik" , Band1.,Werke5.,
Frankfurt a/M '90 , S.172 // Veendumus kajastamas 19.saj. üldisi
aru-saamu 'par exemple'
; siit nt. ka Schoppenhauer'i
, (kes ometigi lähtumas pessimistlikust gnoseoloogilisest
seisukohast , mis tähistab pigem subjektivismi kui idealismi,)
poleemika Hegeliga // vrdl. : "Die
Welt als Wille und Vorstellung",Bd.2.
,S.3-19, 34-40
4
Kuigi , -- kohati ka risti-vastupidi : Hegel räägib ka
sellest , et tõde saab mõistetavaks alles kogu süsteemi
esitamisel , maailma kui protsessi täielikul aktualiseerumisel
ilmnevad selle ülimad ajaloolised seadumused (vrdl. Hegeli
nn.-substantsionaalsus , st.- jääva olemuslikkuse astet idee
arenemises ) , mis siis tulevat võtta aluseks
"konstruktsioonile" , mis peab seletama maailma
tekkimist olemise mõistest , --- so.-- ajaloo-filosoofiline
üldistus 'ad absurdum' , mis aga ,säärasengi, aluseks
nn. "historitsismile" selle tänaselgi kujul .
5
Hegeli loogika-käsitlust on kritiseerinud nt. Vl.Solovjov
, kelle järgi olevat "Loogikateaduses"
arendatud mõistete analüüs ühekülgne , kuna olemine küll
sisaldab endas abstraktseid kategooriaid aga olemine ise ei
ole vaid "mõistuslik kategooria" . // Solovjov : "
Esiteks väidab Hegel , et igasugune antud tegelikkus on
kindlasti määratletud loogiliste kategooriate poolt /mis/
tekitavad mõisteid / ise-arenemise teel . Kui aga omaette
võetud mõistel pole sisu, on see tühi sõna / see-tõttu
ei ole Hegeli loogikal mingit reaalset tähendust, mingit
tegelikku sisu,/ See on mõtlemine , mille käigus midagi ei
mõelda." // A.Lossev : "Vl.Solovjov" ,
Tln.'84, lk. 182-187 //
6
Hegeli filosoofia säärane suunitletus andis kaas-aegsele
, -S. Kirekegoordile alust kriitikaks , viimane kasutas
Hegeli käsitlust tähistamaks terminit -- "essentsialistlik"
--st.- õpetus abstraktsest olemusest , mida tunnetatakse
mõistuse abil . Seega käsitlus , mis lahustab indiivdi
üldistes seadus-pärasustes, eksistentsiaalse olemise
ohverdamine üldisuse kui potentsiaalse aktuaalsuse nimel.
7
H.-G.Gadamer : "Philosphisches Lesebuch",Band3.;
sealt: Hegel : "Grundlinien der Philosophie des Rechts"
, Vorrede, S. 104
8
Hegel : "Phänomenologie des Geistes",/1807/,Werke3.,
Frankfurt a/M'89 -- nt.-- " So ist also die Verständigkeit
ein Werden und als dies Werden ist sie Vernüftigkeit ."
( S. 54.), millest nö.-"otseselt järeldumas" ka
"pragmaatiline toimimis-viis" igal üksik-juhul ja
eraldi : " Das Bewusstsein will sich nicht mehr
unmittelbar finden , sondern durch seine Tätigkeit sich
selbst hervorbringen. Es selbst ist der Zweck seines Tuns."
( S.261 u.s.w.)
9
A.Schweitzer : "Kultuur ja eetika" , Tln.'84 ,
lk.182 - 187 // Käsitlus rõhutab Hegeli historistlikke
momente, lisaks kriitikat nö.-"konstrueerituse"
aadressil .
10
Skeptiline enese-teadvus saavutatakse stoilisuse ületamise
teel ,mis võrduma seatud nö.-"iseendast vöördumise"
protsessiga, mis teostub läbi korraldatuse/korrastatuse ( die
Bildung = ka : haridus),termin tähistab ajalooliselt kujunenud
tegelikust , mil primitiivsete elu-avalduste vastane iseloom))
/ Skeptiline
enese-teadvus on kriitiline , ratsionaalne lähenemise viis ,
mis oma konsekventse lõpuni-arendatuse taga peaks põrkuma
kogu mõtlemisele olemuslikult seatud piiridele . //
"Phänomenologie ...": "... der Skeptizismus
, der in dem Resultate nur immer das reine Nichts sieht ."
/S. 74.// Nn.- "õnnetu" enese-teadvus nt.-- "
... eine auf sich und ihr kleinen Tun beschränkte und sich
betrübende Persönlichkeit. " /S.174 u.s.w.//
11
Hegel : "Phänomenologie ... " :
"Das Selbstbewusstsein erreicht seine Befriedigung nur
in einem anderen Selbstbewusstsein ./.../ Es ist ein
Selbstbewusstsein für ein
Selbstbewusstsein. Erst hierdurch ist es
in der Tat ; denn erst hierin wird für es die Einheit seiner
selbst in seinem Anderssein ./.../
Das
Selbstbewusstsein
ist an und für
sich ." / S.144-146/
12
Hegel : " Phänomenologie ..." : "So
geht die absolute Freiheit aus ihrer sich selbst
zerstörenden Wirklichkeit in ein anders Land des
Selbstbewussten Geistes über. Es ist die neue Gestalt des
moralischen Geistes entstanden . "
/ S. 441. usw. //
13
K.-R. Popper : "Avoin yhteiskunta ja sen
viholliset." , Keuruu'74, lk.313-379 //Popper kritiseerib
hävitavalt antud teoses nii Hegeli filosoofilisi kui
ühiskondlike vaateid , väljendades oma suhtumist nt. sõnadega
: " Hegeli filosoofia on just seda,mida rahvalik eelarvamus
usub filosoofia üldiselt olevat. See teab kõike kõigest
/.../ Hegel esitas samaaegselt nii riigi kui jumala
kaitsekõne .../.../ Hegeli teostatud mõistuse, vabaduse
,võrdväärsuse ja teiste avatud ühiskonna ideede võltsimine
."/lk.391/ Hegeli käsitlus olevat "hüsteeriline
historitsism" , mille aluseks on "intellektuaalne
eba-siirus" /lk. 365-370/ Hegeli suhtumist sõna-vabaduse
tunnustatud nõudmisesse on vahendatud tsitaadiga : "
Riigil on üldiselt /.../ enda otsustada , mis on objektiivne
tõde " / ! -lk.331/, lausumise tagamaadena nähtakse siin
"partei-poliitilisi" ajendeid. / "Hegeli
ajaloolise totalitarismi sõnum : "riik on kõik , inimene
ei ole midagi ."" /lk.320/ , etz.
Ma olen Susan nimepidi. Tervitused kõigile, kes seda tunnistust loevad. Mu abikaasa lükkas mu tagasi pärast kaheksat(8) aastat abielu lihtsalt sellepärast, et teisel naisel oli tema peal loits ja ta jättis minu ja lapsed kannatama. ühel päeval, kui ma lugesin läbi veebi, ma nägin postitust, kuidas see õigekirja ratas selle e-posti aadress ( aoba5019@gmail.com ), aitas naine saada tagasi oma abikaasa ja ma andsin talle vastuse oma aadress ja ta ütles mulle, et naine oli õigekirja mu abikaasa ja ta ütles mulle, et ta aitab mind ja pärast 2 päeva kasutades, mida ta saadab mulle, et ma olen mu mees tagasi. Võite jõuda tema kaudu oma e-posti: (aoba5019@gmail.com) või tema WhatsApp number:( +27740386124 ) . Ma uskusin teda ja täna on mul hea meel teile kõigile teada anda, et sellel loitsurattal on võime armastajaid tagasi tuua. sest ma olen nüüd rahul oma abikaasa kõik tänu DR ADELEKE
VastaKustuta