teisipäev, 3. september 2019

Hegeli filosoofiast.

(04. 1999.)
'Intro spectare': H E G E L

Mis on , on mõeldav , seega siis -- vaimne . Kogu olev on seda, -- oma konsekventse lõpuni viidav Mõte , kui -- absoluutse tähendusliku ulatuvusega immateriaalne totaliteet, ja nõnda ka kui -- tänulik tõdemus arusaamisest.1 Nõnda-sama ka temporaalsuse mõõtmeis – aeg ja selles vahendunud "lugu" on reaalne, kuivõrd see mõeldav on ; kui 'momentide' kogum , mis tervikut teostab; viimane aga on mõtestatud , "elutu üldisus" (Unlebendige Allgemeine). Samuti seadistatud,et mis on, -- on vastastikku suhtestadud; kuna üldiseimaks relatsiooniks kontrast, on olemine seega -- vastastikku 'pingestatud' (die Spaltung), seega, -- mis mõeldav, on mõeldav ka kui "mõtteline konflikt".
Kuid vastuolu on ju arenemise lubadus, enama saavutamise vältimatu eeldus , midagi, millele on allutatud ka ülim mõeldav üldisus oma üha täielisemaks -- Saamise loos.
See on liikumise vahetu rikkus , -- ühtsusest mitme-kesisuse kaudu üldisuseni paljususes endas, so.-- liikumine , mis hõlmab kõik , veelgi enam ,-- see on kogu kujunemise päristiseim antus ja ka selle põhjus sellisena üle-pea .
Ja millega on antud ka kujunemise 'Siht' , ees-märk kui tervik , mis hõlmab enamat kui pelgalt summaarse suuruse ,olles kui uus kvaliteet , üldistuste tegemise võime, abstraktsus kui 'ülevaatlik pilk'...
Nõnda nähtult : luua üksik-nähtumusteks killunenud maailmast üldiseim mõeldav üldisus , absoluutne Tervik , -- mis säärasena ei saa olla ka ei pelgalt individuaalne
( ega kollektiivnegi) "mõte", mõtteline konstruktsioon .
Sellega aga on ka lähtutud filosoofilise 'asja' tegelikust tervikust, potentsiaalsest aktuaalsusest mis osutatab enamale ,--- olemise vahetu tõdelusele, lihtsale , ise-enesesliku olemise teadmisele, -- filosoofiline reflektsioon mis ei tohtivat vältida määratletust
(die Bestimmtheit) oma suunitletud tagasi-pöördumises substantsionaalsusesse kui kogu olemas-oleva päristiseimasse algusesse .
Filosoofiline rangus kui meetod (dialektika), mis säärasena ei vaja ei põhjendusi ega õigustusi kuna peab võimaldama näha Olemist ennast oma välistavas täiuses, ---'Vaimu introspektsioon ' ....
Hegeli järgi just selline ongi (resp. - "peaks olema") filosoofia --- "teadus absoluutsest vaimust" ,mis nõnda mõistetud kui -- "ise-end mõtlev idee" ,ehk : "teadev tõde (die wissende Wahrheit") ,mis, käsitledes seda ,-- "mis on" ,on samas ka kui -- "ajatu arusaamine asjadest (zeitloses Begreifen der Dinge"). 2
Eeldades "absoluutse teadmise"võimalikkust, määratledes seda kui Teadust --st.-- kui oluliseima ja kõrgeima teadmise täiust , saab autori käsitlusest absoluutne idealism sõna pretensioonikamas mõtteis .3
Ning millega siis otse paratamatusena kaasuma seadistatud Tõe progresseeruvalt kumulatiivne "ilmsiks-tulemise" viis ;
"tõe tõeline vorm" ei saagi nõnda jääda varjamatuks , kui vaadeldakse ennnast oma "vahetust eba-olemisest" .
Sellega on ajastule pakutud ka uudset "jumala-suhet" ,mis aga mitte pelgalt "uskumine" enam , vaid kui --- 'teadmuse tõdelus', ("puhas vahetus"),-- tunnetatava paljususest sugenev oleva printsipiaalse samasuse kogemus .
Tõdemus (die Wahrnehmung ), mis ise-enese teiseks-saamise vahendatuses on ainitises liikumises substantsionaalsuse, selle iseennast-kinnitavalt loova olemise suunas .
Vaid see vaate-punkt , mis paradoksaalsusesse rüütatult transtsendentaalsele osutav , söandabki üldse alles saada filosoofilise 'asja' alguse saamise kohaks .
Elulisest 'vajadusest' johtuv tarvidus , mis oma jätkuvuses ilmneb kui kestev ümberlükkamine , lausumiste puudulikkuse ära-tundmisest sugenev paradoks kui --- 'alguse eitamine', mis alles võimaldabki filosoofiat, asendades tedvuses pelgalt negatsioonides väljenduva vaimse aru-saamise kui teadusega .
Protsess on korduv , "ühendava ületamise" kaudu üha täielisemale ilmnemisele viiv, mis aru-saam seega lähtumas optimistlikust põhi-veendumusest -- nagu ühilduksid vastandite ühtsuses nende positiivseimad komponendid , tekiks otse-kui--"täielikum tõde"(,siit ka too hiliseimaid arusaamu põhjalikult kujundanud uskumine nö.-"immanentsesse progressi") .
Ainsana olev Mõte aktualiseerub vastandite välistavas ühtsuses, heites kõrvale pelgalt empiirilise "mina"-teadvuse, absoluutne mõtlemine on kui mõte, mis "ära-rippumatu" kogu suhtestatud-olemisest, olles vaid ise-endas ja ise-enese jaoks ning see-tõttu ka võimalikult vaba illusoorsusest kogemuslikus antuses.
Vaimu fenomenoloogia, säärasena, kui Vaimu olemise moodus ja ilmsiks-tulemise viis, ning samuti kui -- "absoluutse enese-väljendus"(,kuna alles väljendamise käigus saab Vaim "ise-endaks" ).
Kui-võrd aga "Vaim" ise-enesest vaid puhas mõte ("vahetu üldisus", ehk rikkalikuim vahetu teadmine),-- siis loomuliku teadvuse tasand oleks otse-kui vastakuti-seatud (die Gegen-stand) "vaimse" olemise antusega , mistõttu saab fenomenoloogia nö.-"sisse-juhatama" vahendatud teadvuse ülendamist Teaduse vahetuks ilmsiks-tulemiseks.
Vastandatuse loogiline maatriks on ise-enesest arhailine, -- dialektiline , mille tuntud vorm, alates Hegelist, evimas ka teatud , religioossetki "metodoloogilist" lähenemist meenutavat , mis-puhul -- väide eelneb selle tõestusele ning veendumuste kehtivust alles nö.- "tagant-järele kaitstakse",--nn.-- "teleoloogiline" loogika . 4
Lähtub säärane veendumus Hegeli loogika-käsitlusest üldiselt,
-- loogika seatud osutama filosoofia tegelikule 'asjale' vaid pelgalt vahendaval kombel .5
Milline hoiak ilmneb juba ka "Absoluutse Vaimu" määratlusest, tähendavat see ju -- puhast mõistet , mis saab ise-endaks alles selle väljendamise käigus (, st. -- enese-teadvuse ühtsus mõistusliku tunnetusega , milles esimene siis avalduvat) .
"Absoluutne Vaim " saab enesest teadlikuks alles inimeses kui ise-endas ja enda jaoks eksisteerivas subjekti ja objekti , mõtlemise ja olemise vastu-olud ületanud "maailma-mõistus" , mis avaldub aga pelgalt (ja nö.vaid) -- "ühiskondliku antuse vormis"-- kuis just ,(kui üldse !) "maailma mõeldakse" ,millega mõeldav absoluut "kogeks ise-ennast" kui teatavat ühiskondlikku nö.-"ühis-vaimu"
(Geist der Zeitalter ).
Ehk siis : aru-saam , mis kaldub tähtsustama liialt problemaatilist "tervikut" kui saadust ja seda viimase
(koostis-)osade arvelt , ja millega oldaks otse-kui kaugenetud idealismi traditsioonilisest individualistlikust suunitletusest. 6
Eel-toodust tulenevalt ,-- silma-torkav on säärasele käsitlus-viisile omane , mõneti "pragmaatiline" suunitletus ,kui teatud erilise meelestatuse väljendus , mis pigem kui aina "põhjendaks" , miks 'peaks' olema nii ja mitte teisiti ....
Võtta siia näiteks või too tuntud lausumine "Õigusfilosoofia" eessõnast : "Was wichtig ist , das ist wirklich ; und was wirklich ist, das ist vernüftig." 7 --- mõistetavus seatud kriteeriumiks nii tõelisuse kui ka tõsiselt-võetavuse üle otsustamaks .
Idee , mis , veidi teises vormis küll , kohatav juba ka "Vaimu fenomenoloogias" , ja millega näib olevat sihiks-seatud põhjendada otsuse-kindlalt "mõistus-päraseks" kogu mõeldav üldisus tervikuna, appelleerides see-juures vaheldumisi nii "tervele mõistusele" ( loogika-reeglid!) ja samas ka -- lausa otsestele müstifikatsioonidele.8
Seega : optimistlikust põhi-eeldusest lähtuv nö.-"ise-eneseslik olemas-olemise teadmine" , ning viimasest otseselt tulenev igati "ökonoomne" orientatsioon edasist teotsemist , selle tulemeid , silmas pidades , ( ja nõnda pigem "deviis" kui reflektsioon ) .
Filosoofia säärasena ,kindlasti, opurunistliku "tegelikkusega kohanemise" näiteks 'par excellance' ,--püüdes pelgalt : "... mõista seda, mis on ...", olemaks : "tõeline tegelikkuse-tunnetus" , saavutamaks mõnusat rahu ... 9
Aru-saam , mis lähtub Vaimu kui "enese-teadvuse" ja mõistusliku tunnetusega ühtsusest, milles "vaim" avalduvat , ja mis see-tõttu olevat ka -- üha süvenevas "teadlikuks saamises" tõstetud pea -- "absoluutse teadmise" tasandile, kus, -- kõik näivad vastu-olud ületatuna saavuatatakse -- "kahtlustest vaba olek"....
Visioon maailmast kui "Absoluutse enese-väljendusest", kui-võrd alles väljendamise (,täpsemini: "vastu-peegeldumise",) käigus saab Vaim tõeliselt olevaks , "ise-endaks" ,ja millega on tõdelus vormumine seotud enese-teadvuse avaldumise antuse külge .
Viimane on aga ka lihtsalt : "enese jaoks ise olemine", (kuna ka "subjekti-sisene liikumine" viivat lõpp-tulemusena "absoluutselt tõsi-kindlale teadmisele") ; ehk siis Hegeli "mina"-kontseptsioon , mille kujunemise käigus samuti (skemaatiliselt) eristatav vastakate staadiumite triaad : stoiline (e. abstraktne), skeptiline ja nn.-"õnnetu" (e.- "negatiivne") enese-teadvus . 10
Viimane tasand on võrdsustatud religioossusega ,ning samuti ,
-- oma konfliktsuse määra tõttu ! -- negatiivne enese-teadvus ka kui iga loomingu vältimatu eel-tigimus , mille dialektilisest eritlusest siis kasvab loosungina välja nõudmine nö.-"aktiivse maailmas-olemise" järele .
Vastandumine skaalal : mina--üldisus on Hegeli käsitluses samuti küllalt kesksel pjedestaalil . Ja seda ka põhjendatult , kui-võrd kogu objektiivselt "tõena võetav", teadvuse tõdemus (die Wahrnehmung) ,-- olevatki enne-kõike kui : "ise-enese teiseks-saamise vahendatus"; seda nii "vertikaalsel" (subjektiivne--absoluutne) kui ka "horisontaalsel"(mina --"mitte-mina") tasa-pinnal .11
See tähendab : indiviid alles nö.-"loob" oma "mina tegelikkuse" teises (nii teises indiviidis, samuti ka : "Teises" kui kollektiivis);õieti on see liikumine ( die Bewegung) mõistetult kahetise suunitletusega,st.--tegemist on küll nö.- "ühe-poolse aktiivsusega" , aga sellega kaasub teatav nn.- "topelt-effekt" , mis rõhutab Hegeli kogu käsitlusele omaselt tihedaimat seostatust "mina-üldisus" skaalal .
Vastandatusest sugenev relatiivsuse tõdemus saab mõistetud kui teadvuse kvalitatiivne tõus, sest : kui objekt ei ole mitte millegi suhtes siis seda lihtsalt ei ole.
Hegeli järgi vaid Mõistus kui Vaimu (absoluutne) enese-väljendus on vaba kogu relatiivsusest, kuna tõeline mõistmine tähendavat just vastandite haaramist nende ühtsuses, millega kaasuvat vältimatult ka isoleeritud individuaalse enese-teadvuse purustamine .
Tollest keskseimast vastandatusest, sellest tulenenud "kvalitatiivsest hüppest"(mis ilmselt väljendubki siis loosungina : "aktiivne maailmas-olemine"),kasvab otseselt välja ka kogu Hegeli nn.- "moraalifilosoofia", mida võiks (kuigi ei tarvitse!) iseloomustada kui eriti "paindlikku" elik tolerantset ja samas, ootamatult ka jäigalt postuleerivat ; siingi rõhutatud relativistlikku suhtestatust .12
Eelnevast oma-korda tulenevad vaated ühiskonnale (kui "Teisele") , üksik-isiku kohast seal, jaatades erinevaid ühiskondlikke institutsioone -- Riiki ja Kirikut,-- kui-võrd : iga "mina" tegelikkus peab olema seotud ühiskondlike seadustega kuna vaid nõnda väljendub üldiseim korrastuslik printsiip ( die Bildung) , mis kujundab ajaloolise tegelikkuse .

Üldiselt : Hegeli ühiskonna - käsitlus on hilisemate sulest saanud kõikse karmima kriitika osaliseks , kui-võrd selles on nähtud varjatud pürgimusi totalitaristlikule ühis-konna vormile nö.-"teoreetilist vundamenti" luues , täites sellega tollase Preisi riikluse "ideoloogilist lünka" .
Millega seoses tekkivat küsimus kui-võrd on Hegel otseselt vastutav hilisemate anti-humanistlike idealoogiate kujunemises .
Kohase näitena sobib siia K.-R. Popperi hinnang : "Kui raske ja samas kui tähtis on jätkata Schoppenhaueri poolt alustatud võitlust selle sisutu sõnade-tegemise vastu . /.../ Meil tuleks vähemalt uut sugupõlve aidata vabaneda sellest intellektuaalsest pettusest, mis on vahest tähtsaim , mida tsivilisatsiooni ajaloos kohata võib. /.../
Hegeli farss on juba teinud piisavalt kahju . Meil tuleb peatada selle edenemine /.../ selle hinnagagi, et määrime ennast sellesse skandaalsesse asja puutudes, mis paljastati juba saja aasta eest . " 13
1 30. 08. 2019. -- See oli üks ammune kirjutis, juba ligi 20. aastat tagasi kirjutatud, nagu selgub. Milleks avaldada seda nüüd oma (Google Inc) blogides. Lihtsalt niisama, nalja-viluks? Lihtsalt selleks, et midagi jälle avaldada? Aga miks ka mitte. Mäletan, et kirjutasin seda hoolega ja teemaks oli siis HEGELi filosoofia. [Kunagi hiljem, Austrias, Viini Ülikooli päevil, (Univeristät Wien, Institut für Philosophie; University of Vienna, Institute of Philosophy), -- sai Hegeli filosoofiat edasi loetud (nt. “Die Phänomenologie des Geistest” & “Wissenschaft der Logik”); ja uuritud, selle kohta on üks saksa keelene kirjutis, siin minu 4 blogis). Hegel on ikka huvitanud, eriti just Hegeli n-ö “parempoolsed” tõlgendused, M. Heideggeriga seonduvad.] -- JA sisuliselt alles 1. x avaldan (vähemalt oma 3. viimases blogis) selle kirjutise nüüd lähipäevil. Miks ka mitte, minugi poolest. Ja kõikvõimalikud kommentaarid, täiendus-ettepanekud ja veidgi mõtestatud kriitika on vägagi oodatud, kas siis otse blogides kommenteerides või siis kirjutage minu täiesti kehtivale e-maili aadressile nagu: madisliibek@gmail.com
[I am Estonian, I write in Estonian language. I am from Republic of Estonia, it is the small country in North-East Europe. Why I write something like that right now? Because I already have 44 000 followers/readers in my 4. Google Incorporation Blogs already. And most those people, all round a World, (all Continents?!) even dun´t know, witch language I write?! -- Estonian language, (= more than 5000 readers!); fast all my 150 writings are in Estonian Language. Now You know that simply. (Some writings are also in English, German and Finnish, but most in my mother-tongue: Estonian language. Sorry my simple English; I want but I cant write in English very well (about complicated writings, Philosophical also?!). But if You have some questions or comments, please don´t hesitate with me directly in my blogs or via my e-mail: madisliibek@gmail.com].
2 "Philosophische Wörterbuch" , Leipzig'71, Band1., Herausg. Klaus/ Buhr ; S.239,473 , u.s.w. //
3 Vaja lisada , et selline interpretatsioon Hegelist omane üldiselt just nö.-"õpiku-laadsetes üllitistes" . Hegeli "Phänomenologie des Geistes" võimaldavat aga ka "teist-suguseidki tõlgendusi"....Näiteks nii : -- "Seal samastab Hegel puhta idealismi subjektiivse idealismiga , mille tõde seisneb selles , et ta hoomab kõike vahetult ise-endana . Idealismi sisuks mõistuse tasandil on sel juhul üks-teisega koos-kõlas olevate ideede (kategooriate) süsteem , millest tegelikkus , ehk absoluut puudub. Absoluut puudub temast just sellepärast, et ideede süsteem moodustub kõigest idealistliku reaalsuse , mis ei ole see , mis tegelikult on ." / Seevastu oma "Ajalooteaduses" selgiatavat Hegel , et ideaalsed kategooriad viiakse ellu inimeste tegevuse vahendusel. // T.Viik : "Hegel ja Heidegger : mõtlemine Asjast enesest " , EHI ' 94 // Ometigi Hegel väitnud nt., et: "Jede Philosophie ist wesentlich Idealismus oder hat derselber wenigstens zu ihrem Printzip." // "Wissenschaft der Logik" , Band1.,Werke5., Frankfurt a/M '90 , S.172 // Veendumus kajastamas 19.saj. üldisi aru-saamu 'par exemple' ; siit nt. ka Schoppenhauer'i , (kes ometigi lähtumas pessimistlikust gnoseoloogilisest seisukohast , mis tähistab pigem subjektivismi kui idealismi,) poleemika Hegeliga // vrdl. : "Die Welt als Wille und Vorstellung",Bd.2. ,S.3-19, 34-40
4 Kuigi , -- kohati ka risti-vastupidi : Hegel räägib ka sellest , et tõde saab mõistetavaks alles kogu süsteemi esitamisel , maailma kui protsessi täielikul aktualiseerumisel ilmnevad selle ülimad ajaloolised seadumused (vrdl. Hegeli nn.-substantsionaalsus , st.- jääva olemuslikkuse astet idee arenemises ) , mis siis tulevat võtta aluseks "konstruktsioonile" , mis peab seletama maailma tekkimist olemise mõistest , --- so.-- ajaloo-filosoofiline üldistus 'ad absurdum' , mis aga ,säärasengi, aluseks nn. "historitsismile" selle tänaselgi kujul .
5 Hegeli loogika-käsitlust on kritiseerinud nt. Vl.Solovjov , kelle järgi olevat "Loogikateaduses" arendatud mõistete analüüs ühekülgne , kuna olemine küll sisaldab endas abstraktseid kategooriaid aga olemine ise ei ole vaid "mõistuslik kategooria" . // Solovjov : " Esiteks väidab Hegel , et igasugune antud tegelikkus on kindlasti määratletud loogiliste kategooriate poolt /mis/ tekitavad mõisteid / ise-arenemise teel . Kui aga omaette võetud mõistel pole sisu, on see tühi sõna / see-tõttu ei ole Hegeli loogikal mingit reaalset tähendust, mingit tegelikku sisu,/ See on mõtlemine , mille käigus midagi ei mõelda." // A.Lossev : "Vl.Solovjov" , Tln.'84, lk. 182-187 //
6 Hegeli filosoofia säärane suunitletus andis kaas-aegsele , -S. Kirekegoordile alust kriitikaks , viimane kasutas Hegeli käsitlust tähistamaks terminit -- "essentsialistlik" --st.- õpetus abstraktsest olemusest , mida tunnetatakse mõistuse abil . Seega käsitlus , mis lahustab indiivdi üldistes seadus-pärasustes, eksistentsiaalse olemise ohverdamine üldisuse kui potentsiaalse aktuaalsuse nimel.
7 H.-G.Gadamer : "Philosphisches Lesebuch",Band3.; sealt: Hegel : "Grundlinien der Philosophie des Rechts" , Vorrede, S. 104
8 Hegel : "Phänomenologie des Geistes",/1807/,Werke3., Frankfurt a/M'89 -- nt.-- " So ist also die Verständigkeit ein Werden und als dies Werden ist sie Vernüftigkeit ." ( S. 54.), millest nö.-"otseselt järeldumas" ka "pragmaatiline toimimis-viis" igal üksik-juhul ja eraldi : " Das Bewusstsein will sich nicht mehr unmittelbar finden , sondern durch seine Tätigkeit sich selbst hervorbringen. Es selbst ist der Zweck seines Tuns." ( S.261 u.s.w.)
9 A.Schweitzer : "Kultuur ja eetika" , Tln.'84 , lk.182 - 187 // Käsitlus rõhutab Hegeli historistlikke momente, lisaks kriitikat nö.-"konstrueerituse" aadressil .
10 Skeptiline enese-teadvus saavutatakse stoilisuse ületamise teel ,mis võrduma seatud nö.-"iseendast vöördumise" protsessiga, mis teostub läbi korraldatuse/korrastatuse ( die Bildung = ka : haridus),termin tähistab ajalooliselt kujunenud tegelikust , mil primitiivsete elu-avalduste vastane iseloom))
/ Skeptiline enese-teadvus on kriitiline , ratsionaalne lähenemise viis , mis oma konsekventse lõpuni-arendatuse taga peaks põrkuma kogu mõtlemisele olemuslikult seatud piiridele . // "Phänomenologie ...": "... der Skeptizismus , der in dem Resultate nur immer das reine Nichts sieht ." /S. 74.// Nn.- "õnnetu" enese-teadvus nt.-- " ... eine auf sich und ihr kleinen Tun beschränkte und sich betrübende Persönlichkeit. " /S.174 u.s.w.//
11 Hegel : "Phänomenologie ... " : "Das Selbstbewusstsein erreicht seine Befriedigung nur in einem anderen Selbstbewusstsein ./.../ Es ist ein Selbstbewusstsein für ein Selbstbewusstsein. Erst hierdurch ist es in der Tat ; denn erst hierin wird für es die Einheit seiner selbst in seinem Anderssein ./.../
Das Selbstbewusstsein ist an und für sich ." / S.144-146/
12 Hegel : " Phänomenologie ..." : "So geht die absolute Freiheit aus ihrer sich selbst zerstörenden Wirklichkeit in ein anders Land des Selbstbewussten Geistes über. Es ist die neue Gestalt des moralischen Geistes entstanden . "
/ S. 441. usw. //
13 K.-R. Popper : "Avoin yhteiskunta ja sen viholliset." , Keuruu'74, lk.313-379 //Popper kritiseerib hävitavalt antud teoses nii Hegeli filosoofilisi kui ühiskondlike vaateid , väljendades oma suhtumist nt. sõnadega : " Hegeli filosoofia on just seda,mida rahvalik eelarvamus usub filosoofia üldiselt olevat. See teab kõike kõigest /.../ Hegel esitas samaaegselt nii riigi kui jumala kaitsekõne .../.../ Hegeli teostatud mõistuse, vabaduse ,võrdväärsuse ja teiste avatud ühiskonna ideede võltsimine ."/lk.391/ Hegeli käsitlus olevat "hüsteeriline historitsism" , mille aluseks on "intellektuaalne eba-siirus" /lk. 365-370/ Hegeli suhtumist sõna-vabaduse tunnustatud nõudmisesse on vahendatud tsitaadiga : " Riigil on üldiselt /.../ enda otsustada , mis on objektiivne tõde " / ! -lk.331/, lausumise tagamaadena nähtakse siin "partei-poliitilisi" ajendeid. / "Hegeli ajaloolise totalitarismi sõnum : "riik on kõik , inimene ei ole midagi ."" /lk.320/ , etz.

1 kommentaar:

  1. Ma olen Susan nimepidi. Tervitused kõigile, kes seda tunnistust loevad. Mu abikaasa lükkas mu tagasi pärast kaheksat(8) aastat abielu lihtsalt sellepärast, et teisel naisel oli tema peal loits ja ta jättis minu ja lapsed kannatama. ühel päeval, kui ma lugesin läbi veebi, ma nägin postitust, kuidas see õigekirja ratas selle e-posti aadress ( aoba5019@gmail.com ), aitas naine saada tagasi oma abikaasa ja ma andsin talle vastuse oma aadress ja ta ütles mulle, et naine oli õigekirja mu abikaasa ja ta ütles mulle, et ta aitab mind ja pärast 2 päeva kasutades, mida ta saadab mulle, et ma olen mu mees tagasi. Võite jõuda tema kaudu oma e-posti: (aoba5019@gmail.com) või tema WhatsApp number:( +27740386124 ) . Ma uskusin teda ja täna on mul hea meel teile kõigile teada anda, et sellel loitsurattal on võime armastajaid tagasi tuua. sest ma olen nüüd rahul oma abikaasa kõik tänu DR ADELEKE

    VastaKustuta