ARUTLUSI
ANARHISMIST KIRJANDUSES:
“Mis
on anarhism?"
// „Miettelmijä anarhismisestä
kirjallisuudesta“ (Suomi). // Enizige Denk-Weise über Anarchismus
in der Litteratur. (Deutsch). // Some thinkings about the Anarchist
Resistance in Litterature“. (English).
Küsivana
sõnastatud pealkirjastus, annaks kui esmalt alust ammendavlt
"objektiivsemaile" vastuse-variandile; seega siis:
leksikaalselt -- nõnda mõistetult "anarhism"1
kui poliitiline pürgimus vabadusele riikliku organiseerituse
kiuste, või veelgi parem: ilma viimaseta üldse. Mõiste
lahti-seletamisel tavatsetakse viidata veel selle seotusele
isikuvabaduste tunnustatud nõudmistega, aga paraku, --
sellesuunalisi nõudmisi pisult radikaalselt püstitades.2
Nimelt vastav poliitiline suundumus nõudvat samaaegselt nii
üksikindiviidi piiramatut vabadust (ilma riigita või: riigist
hoolimata) ja samas teisalt kuulutamas ideed sääraste
"vabade indiviidide riigist". Millest juba võib siis
aga nähtavasti järeldada, et mõisted nagu: "vabadus"
ja "riik" siiski ei ole teineteist välistavad.
Aga too eelnev on vaid võrdlemisi pealiskaudne
seletus. Sügaviti minnes, -- mida pakub sõnale omistatud
etümoloogia? Ei suuremat; öeldud on, et nõnda viidatu, kehtib
vastanina 'mon-arche'ile, mis peaks märkima ainuvalitsust; seega
-- 'an-arche' -- nii viimase puudumist, ning traditsiooniliselt ka
juba üldse – valitsuse, kui üldiseima ühiskondliku
korrastusliku printsiibi puudumist, või vähemalt: sellesuunalisi
reformistlike pürgimusi. Ära tavatsetakse märkida veel kreeka
algupärand, so. -- 'arche', mis tähendavat, veidi ootamatul
moel, -- hoopis hüpoteetilist "alg-ainet", vastav
mõiste olulisena kohal varaseimate Hellase natuurifilosoofide
mõttekatkeis.
-- Sest, kunagi näis olevat oluline suuta osutada
nö. -- "kõige alguses olnule", säärane naiivne
mõtlemise viis, järelikult, teadaolevalt siis näivalt ometigi...
Kui aga võtta "lähtumise punktiks"
justnimelt seesamune mõtteline punkt, ja nimelt, -- "algaineks"
on too ehk on see isegi siingi küllaldane lähtumise alguseks
seatud konstanteering...?
S.
A. Madseni
sõnastuses, kes on üks tähelepanuväärsemaid tänase Taani
mõttearendajaid: “... Ja ometi on elu, milles on olnud veidi
ebameeldivusi, hoopis parem kui alati rõõmus, valutu ning enesega
rahulolev eksisteerimine.” /.../ “... Meil kõigil on suur
vajadus elumõtte järele, kuigi me oma sisimas teame, et tegelikult
pole mingit niisugust mõtet olemas. Me unistame õnnelikust
maailmast ... / ... Me elame paradokside keskel.”3
Nõnda võttes, -- tingliku tähenduse kandjana, --
siin mõneti "aluseks", lähtepinnaks tolle kunatise
tähistuse antud sõnale kui märgile; ilmneb, et -- despoot
on inimene (v. nt. valitsev rühmitus), kes juhtumisi peab ennast
aluseks valitsevale korrale. Ehk siis teisisõnu: See on keegi
võüi miski, kes/mis arvab, et korrastatus ( nt. ühiskondlikus
mõttes = Riik) -- lasuks kui "tema õlul", st.-- juhul
kui see eksisteerib (kui "kord on majas"),siis on see
ennekõike just tolle imaginaarse "tema(kese)" teene.
Säärane tõlgendus püstitab aga vähemalt mõne
intrigeeriva momendi, -- nt. -- juhul kui parasjagu ei peaks
valitsema "kord taevas, nõnda nagu ka maa peal", kas
siis tähendab see, et "monarhh vastutagu"? Kaugeltki
mitte, muistsed valitsejad ei olnud siis kindlasti mitte
tähenärijad; põhjused olid muidugi olemas, aina tarvitamiseks
kohased. (Kuigi vahel, kahtlemata, võis juhtuda ka, et mõni
suguharu elimineeris oma schamaani, kuna vihma ei sadanud
nõtaval kombel ja nõutaval ajal.)4
Nüüd aga, tulles tagasi teema juurde, -- kui
kilbile seatud mõiste, mis osutaks tõsiasjana sellele, et
puudub säärane "alus" üleüldse, puudub see mis
(kes) "annaks alust" nt. süüdistusteks
ebakompetentsuses; kes sellisel juhul siis valitseb? -- //
BAKUNIN -- "Ehkki ma olen kindel korra pooldaja,
olen selle sõna kõige täielikumas mõttes anarhist..."5
-- Nõnda öelnud üks veendunud "eestseisja"...
Ja nõnda on viidatud ka kõige alusks olevale: "Korrale",
mis säärasena kui abstraktne üldisus, tõeliseima
legitiimsuse päristine asukoht, üldiseim korrastuslik evidents.
Samas ka kui midagi ebamäärases staatuses olevat, pelk
mõisteline abstraktsioon; kuigi samuti aina "käepärast"
kui varemalt seda oli nt. "Jumal" oli,
tegemisi-tegematajätmisi õigustamaks-põhjendamaks.6
Siit võib (kuigi ei tarvitse) teha säärase
kaugeleulatuva järelduse, et anarhism säärasena, on kahtlemata
uusaegse ratsionaliseerimis-protsessi üheks hilisemaks
iseenesest tulenevaks järeldumiseks.
Jumalikule maailmakorrale omaseks loetud
adjektiivide hulgas on käibimas ka mõiste nagu: "juhuslikkus"
(siin respons. = "jumalik ettehooldus"), millele rajasid
oma kosutavad õpetussõnad paljudgi hingekarjased läbi
aegade. "Jumala tegudes ei pea mitte kahtlema". Nõnda
alates esimestest patriarhhidest juba: on tõsi, et maailmas
valitseb kurjus, -- ebaõiglus -- aga inimlik mõistus paraku
ei suuda jumaliku ettenägelikkusega võistelda, etc!
Juhtus siiski nii, et inimlik mõistus aegade
mõõdudes üha suurelisemaks muutus ja loomuldasa sattus
nõnda vastamisi nii mõnegi probleemiga, millest esiisad
pääsesid veel lihtsamini, -- kui "usuküsimusest".
Nõnda näiteks sotsiaalse ebavõrdsuse tõdemus;
mida teha kui 'ratio' leiab end vastamisi enese vastandiga,
-- seda ohustavlt esindava irratsionaalsusega 'Juhuse' näol? --
Muidugi, vastus on oma selguses lausa ilmne, -- tuleb aga
"asjad ümber sättida", aga nüüd juba nii "nagu
Mõistus juhatab"...
Säärane oli lühidalt probleemi asetus, mis
kindlasti oli päevakorral juba kõige esimestel utopistidel.
Juba Platon teadis kuidas peaks välja nägema ideaalne
riik ja seda ometigi ligi 27 sajandit tagasi. [Ometi oli Platon
esimene kes mingit vana-egiptuse legendi ümber jutustades pani aluse
nii tänasele nimetusele nagu Atlandi ookean, kui ka kandis läbi
aastatuhandete edasi legendi kunagisest ideaal-riigist nagi
Atlantisest.]7
Ajad muutusid ja nägemus "igavestest
ideaalidest" ühes nendega. Kui Platoni
ettekujutlusis kehtestas ideaalset ühiskonda too omanäoline
plutokraatia, range "Mõistuse" kontrolli all, siis
renessansi püüdlused olid suurelisemad.8
Oli ju alles siis, nagu vahest mõnelegi näis,
"Mõistus" sooritanud tõelise restauratsiooni ja olles
seljatanud harimatusest tulenud religioossuse, lõpuks ometi
tõusnud oma seduslikule pjedestaalile auväärseimate valitsejate
hulgas.
Nõnda on nt. Campanella nägemuslik
visioon tulevasest "Päikeseriigist" täis otse
sektantlikku hardust ja prohvetlikku tõsikindlust. (Vrdl ka Th
Morus.)
B. Goodwin: Siiski näib õigustatud pürgimus
asetada küllaltki otsene võrdusmärk esmalt: kristluse
paradiisikujutelmade ja noist jutlustavate apostellike visioonide
vahele; järgnevalt utopistide ja viimaks, -- tingimisi ka --
anarhistidegi vahele, kõikse hilisemast ajast.9
Üheks kõige otsesemalt osutatavaks "ühendavaks
lüliks" on kõigi toodud pürgimuste puhul, seostatus
"kirjutava sõnaga", kirjandusega kui valdkonnaga; mis
paraku, aegade jooksul, osa oma esialgsest "tähenduslikkust
mõjuvusest" jätkuvale sekuleerumisele loovutama pidanud on.
Eelnevast tulenevalt, -- on anarhismi näol
tegemist omanäolise ja vaid nö.- "idealistliku"
suundumusega vaimuajalooliste eksperimentide hulgas, mida
etteruttavalt, -- paraku siiski, näib iseloomustavat (vahest
sekulariseerimise kaasnähtumusena) teatud, kuidas õelda, vahest
just mõneti justkui pinnapealsus elik siis, -- konsekventselt
lõpuniarendamatute teeside rohkus.10
Kuigi see ei ole siiski üldiselt omane; nõndap-siis
on võimalik lähemale vaagimisele võtta anarhistlikku
mõttearendamise peamised väitmised. --
Üheks kesksemaks tõdemuseks, muidugi, -- juba
sissejuhatavte sõnadega mainitud, -- vabduse keskne ideaal.
Millega suhtestuvalt liigenduvad paikka ka kõik
sekundaarsemad aksioloogilised kriteeriumid, samuti ka otseselt
taunitu.
Vabduse ideeline kujutelm otseslt lähtumas prantsuse
valgustajate-entsüklopistide traditsioonist, see kui tingimatu,
ülim väärtus, samas ka kui peamine inimest iseloomustav
omadus või vajadus. Sedasorti kujutelmad lähtumas 17.saj.
inglise empiristide arusaamadest (J. Lockey, D. Hume) mille
kohaselt inimteadvus algselt kui 'tabula rasa' ja mille
siis ühiskondlik mõju, -- kasvatus, haridus -- vormib nõuetele
vastavaks (aposteriorismi vastu).
Säärasena vabadus aga juba tingitud teatud
ühiskondlikust suvast tulenenud konventsioonidest; mistõttu
alates J.-J. Rousseau´st püstitus samas ka nõudmine
deviisil: "Tagasi loodusesse", millega on siis ilmselt
mõeldud, -- tagasi autentsemate ja loomulikemate väärtuste
juurde; mispuhul ka vabadus nõnda, kahtlemata, -- igati
loomulikum ja kõikke-hõlmavam näib otsekui olevat. Viimase
suuna üheks edasi-arenajaks ka L.Tolstoi oma
hilisemastes teostes ( nt. "Patukahetsus").
Bakunini järgi on vabadus juhindumine
omaenda mõistusest ja õigluse mõistest, millega viidatud
subjektiivse individualismi kesksele veendumusele individuaalse
mõistuse ülemlikkusest.11
Säärasel väitmisel aga juures ka oma irratsionaalne alge, nimelt
kui küsida: "kelle oma" arusaamadest nois küsimustes
juhinduda...? -- Vastus kõlaks ilmselt: võimalikult paljude
omast samaaegselt, nõnda igati pluralistlikult; vähemust
eiratakse paratamtult siingi.
Üldse, ka sei ole enamikku noist anarhistlikkest
väitmistest iseloomustamas mõneti ebakonsekventne, või vähemalt:
paradoksaalne väitmiste laad...?
Nõnda nt. -- olles otsesemalt
ühiskondlik-poliitilise suunitlusega huviring, siiski enamik 19.
sajandi anarhistidest ei pidanud poliitilisi meetodeid oma
uuenduslike pürgimuste elluviimiseks kuigivõrd kohasteks. Seda
rohkem leidub aga kõikvõimalike (tihti vasturääkivaidki)
teooriaid oma veendumuste kinnituseks.
Sekundaarsemad "väärtus(-etuse) ühikud"
liigendumas siis võrdlemisi üheülbaliselt negatsioonidena vabaduse
puudujäägi erinevaid astmeid markeerimaks: so. -- "sõltuvus",
"ühiskondlik õiglus" ja sellest tulenev
karistussüsteem.
Üldiselt: vähemalt psühholoogilisemas kõnelemise
pruugis, oleks põhjust oletada teatud konkreetsemaid ajendeid tol
liikumisel, mis pürib ümberhindama ühiskondliku hierarhia
traditsioonis vahendunud kriteeriume; või subjektiivsemas plaanis:
taotleb selgust üksikindiviidi suhtestatusele oma kaasajaga, seda
esindava hüpoteetilise "teisega“. Ajaloolisi paralleele
missugusele suundumusele tuua kindlasti kaalukas hulk. Ühiseks
paistab võrdsuse apologeetide sõnavõttudes olema teatud üldiseim
ekstrovertlik nö.- "väljapoole" suunitletus; siis
otsesõnu: "maailma paranduslikud" ettevõtmised, kui
kasutada siin arhailisi väljendeid.
Tegemist
siin alates R.
Descartes'ist
alguse saanud uusaegse mõtlemise nö.- "egotsentrismi"
ühe kaugemaleulatuva järelduvusega. Ja nimelt: kui maailm on
ennekõike "minu kujutlus" (kartesiaanlikult küll
täpsemalt: selline nagu "mina" seda näen), siis pole
tuua ühtegi tõsisemat vastuväitmist sellele, miks see maailm ei
peaks olema täpselt selline nagu mingi "mina" seda aga
millaski ja kunaski tahab olevat...? Tõepoolest, miks mitte? Kuigi,
20. sajand on vist ilmselt noist eksperimentidest võrdlemisi
küllastunud...?
Samas
ei saa mainimata jätta, et on midagi lausa infantiilselt
küündimatut tolles pürgimuses, mõistmatust otsesõnu, mis
jutlustab ideaalsest tulevikust, või suhtestub olevikku
pateetiliselt mässumeelsel toonil. Teadagi on varasemast tuua
näiteks nii mõningaidki paindumatult skeptilisi hingi, kelle
kõnelustest kostub kompromissituima küünilisuse vahedat pilget,
aga erandid, nagu öeldakse, -- kinnitavat vaid reegleid.12
1
Mõiste: "anarhism" leidnud järgnevalt kasutamist
sõna leksikaalses ja levinumas ehk sõna tavatähenduses.
2
16. 08. 2019.
-- Mis on anarhism? -- JA eriti just anarhism kirjanduses? -- See on
mõistatuslik tõepoolest. Kunagi üks kirjandus-professor nagu
HASSO KRULL pidas kunagises Eesti Humanitaarinstituudis selle kohta
nii mõnedki loengud. (Kuid toona olin noorem ja mind huvitas
ennekõike just abstraktne filosoofiline nihilism, Friedrich W.
Nietzsche, Karl Jaspersi ja Martin Heideggeri eksalteeritud,
sõjajärgse, eksistentsialismi radadel). Kuid on tänaseski Eestis
anarhistliku liikumise pooldajaid. Võtta või näitkeks (minu
meelest) eesti `90-ndate parim popp-rokk muusika-bänd nagu
„Vennaskond“. Kes näib olevat oma lipukirjaks seadnud: „For
Anarchist Resistance“? (Kuigi Tõnu Trubetsky lüürika, nagu
mõned on seda nimetanud, on siiski kohati vägagi tasemel). Ei tea
midagi kunagisest nn. - „anarhismist kirjanduses“. (Noorena
huvitas pigem abstraktne filosoofiline nihilism.) Kuid
kõikvõimalikud kommetaarid on kõigiti teretulnud, praegusegi,
(ligi 7 aastat hiljem siin oma Google Inc blogides avaldatud)
kirjutusega seoses; sooviksin, et laekuks veidigi mõistlikumat ja
pisult intellektuaalsemaid kommentaare minu täiesti kehtivale
e-maili aadressile nagu: madisliibek@gmail.com
3
SVEND AGE MADSEN: “JUTUSTADA INIMESI”. Tallinn,
1993, // Tõlkinud: Anne Möller Pedersen; // Sari: “Europeia”;
//
“At fortaelle Menneskene”,
// Copyright Laws:1989; // LK: 5—251. // Lk. 95, 154.
4
DANIEL
DEFOE: “ROBINSON CRUSOE”. “Life and strange suprising
adventures of Robinson Crusoe of Yorks, mariner.”
// Kirjutatud:
1719.
//
Tõlkinud: Valter Rummel, 2007, Tallinn; // Kirjastus: “Mediasat
Group”, 2007; //LK: 5—216. Mida tähendab anarhism kirjanduses,
seda veidi traditsioonilisemalt ümber-sõnastades: “... ja oma
elu üle järele mõtlesin, hakkas mõistuse hääl mind äkki
noomima. // Tähendab, kõiges halvas võib ka midagi head leida,
tarvitseb ainult mõelda sellele, et oleks võinud ka hullemini
minna.”, lk. 45. /.../ “... Ja olgu kõigist kõige õnnetuma
saatuse kogemused õpetuseks, et me selliseski saatuses võime ikka
ja alati enda jaoks ka midagi lohutavat leida... // Niisiis võtsin
ma nõuks mõistuse häält kuulda ja oma olukorraga leppida.”,
lk. 48.
5
Nõnda Bakunin, B. Goodwin'i vahendusel. ("Anarchism. --
Using Political Ideas".) 1982; e.k. - "Akadeemia"
3/1994, lk.572-589, lk. 572.)
6
JULES VERNE: SALADUSLIK SAAR.” // Kirjutatud: 1874. // “L´ile
mystérieuse”,
// Tõlkinud: Silvia Tui-Kadari, 1954, Tallinn, “Eesti Riiklik
Kirjastus”, // Eesti Päevalehe raamat”, 34. // LK: 5—448. //
Rationalism versus irrationalism, anarhimist ja kirjandusest ühe
prantsuse klassiku sõnadega: “... kuigi ta visalt juurdlevat
mõtet üliväga ärritas teadmine, et tegemist on täiest
seletamatu looga, ja ta tundis suurimat meelepaha, et tema ümber ja
võib-olla tema kohal tegutses mingi võim, millele ta ei osanud
nime anda.”, lk. 188. /.../ “... siis on tal võim, mis teeb
temast isegi loodusjõudude käskija.” //... et tema käsutuses on
vahendid, mida inimkond veel ei tunne.”, lk. 335. /.../ “...
võtsid iga olukorras appi oma terve mõistuse, mis oli neid aidanud
juba nii mitu korda, ja seni oli neil kõik õnnestunud tänu nende
laiadele üldteadmistele. // ... olid / üksi. Inimesed aga vajavad
ühiskonda, nad täiendavad üksteist, nad on üksteisele
tarvilikud.”, lk. 356. /.../ “... Minu poolt olid õigus ja
õiglus. Ma olen ikka teinud head, kus olen võinud, ja kurja seal,
kus ma selleks olin sunnitud. Õiglus ei seisne alati
andestamises!”, lk. 415.
7
W.
SOMERSET MAUGHAM: “KUU JA KUUEPENNINE”. “THE MOON AND
SIXPENCE”; // C: 1932 // Kirjastus: “Kunst”, Tallinn 1973 //
Tõlkinud: Salme Lehiste; // LK: 3—206. /.../ JA otsekui Platoni
kohta inim-mõtlemise alguses ühe hilisema esteetiku sõnastuses:
“... Üks on siiski kindel – see on geeniuse looming. Minu
meelest on isiksusel loometöös kõige tähtsam koht. Kui kunstniku
looming on omanäoline...”, lk.3. /.../ “... Minu meelst on
kunst emotsioonide manifestatsioon, emotsioonid aga räägivad
keelt, mis on arusaadav kõigile.”, lk. 4. /.../ “... Inimeses
peituvad kaasasündinud mütoloogilised alged.”, lk. 5. /.../
“... See on nagu lummus. Tahtmatult meenuvad salapärased jutud
sellest, kuidas inimese teine mina tõrjub välja esimese. Hing on
võimeline igasugusteks muundusteks. Ennemuiste oleks öeldud, et
vanakuri ise on ta sisse läinud.”, lk. 54. /.../ “... Miks
arvad sa, et ilu, mis on väärtuslikumaid asju siinilmas üldse...
/ Ilu on midagi imepärast ja kättesaamatut, mida kunstnik vaid
suurte loomepiinadega siit kaootilisest maailmast on üles otsinud.
Ja kui ta selle kord leidnud on, siis ei ole mitte igaühele antud
sellest aru saada.”, lk. 66. /.../ “... Ta näis nagu püüdlevat
millegi poole, ent mis see konkreetselt oli, jäi mulle teadmata,
ilmselt polnud see talle endalegi päris selge. / ... ta on mingi
kinnisidee võimuses. // Elas ta ju oma unistuste maailmas, kus
reaalsusel polnud mingit kaalu.”, lk. 71. /.../ “...
Geniaalsusest imetlusväärsemat nähtust pole maailmas olemas. Kuid
andekus on raske koorem sellele, kellele see antud on.”, lk. 86.
8
ISAAC
ASIMOV: “TEINE ASUM”. “THE SECOND FOUNDATION”,
// Copyright
Laws: 1953. // Tõlkinud: Indrek Elling, 1996. // Kirjastus: “Eesti
Raamat” // LK: 5—190.
/.../ Anarhismi psühholoogiat kajastamaks midagi ulmekirjandusest
siinkohal: “... millised oleksid teie tunded, kui need liiguksid
vabalt sünnipäraste mõjurite antud suunas. Inimmeel sõdib
mõjutamise vastu. Seetõttu ei suuda tavaline hüpnotisöör midagi
ette võtta vastu inimese tahtmist.“ , lk. 14. /.../ “...
sellest tähtsam oli emotsionaalse teadvuse voog, mis jääb
nendesarnaste puhul igavesti ainsaks üksteisest arusaamise
vahendiks.”, lk. 55. /.../ “... Tunnete kontroll, nii nagu teie
ja mina seda valitseme, pole eriti uus nähtus. Tegelikult on see
inimajus peidus. Enamik inimesi suudab tundeid tõlgendada
primitiivsel moel, seostades neid näoilme, hääletooniga ja nii
edasi.“, lk. 62. /.../ “Kummalise, seletamatu jõuga suutis ta
kontrollida inimtundeid ning nendega manipuleerida, alistada kõik
inimesed oma tahtele.”, lk. 72. /.../ “... Lootusetult loll on
inimene, kes ei tea, et ta on tark. Teie sobisite osalt just
seetõttu, et teadiste end sobivat, /.../ Pigem arendage
avameelsust, iseteadlikkust ja sundimatut eneseusaldust. Siis ole
teil midagi varjata.”, lk. 82.
9
B. Goodwin: "Ja kuigi mõned, /..../ peavad juba Münzerit
ja anabaptsiste anarhistide eelkäijaiks, on kaasaegne
anarhism ilmselgelt kristluse eitamise poliitiline tulemus".
(Ibid, lk. 573.)
10
Tolle väite kõigiti "tänuväärseks" näiteks oleks
siinkohal tuua "tuntud ameerika filosoof": H. D.
Thoreau ("Walden, ehk Elu metsas", Tallinn,
1994), keda tavatsetakse samuti mainida 19.sajandi
("idealistlke") anarhistide hulgas. Mis võib (, kuigi ei
tarvitse), tekitada ka mõningaid kahtlusi... Kui nt.
silmas-pidada mainitud "mõtleja" nö.-"tegusaid
põhimõtteid", millede kohaselt on nt. -- naelade tarvitamine
ehitustegevusel taunitav (soodustab ebaõiglast tootmisstruktuuri)
ja kes põhimõtteliselt keeldus tasumast "maksusid"
väärtuses paar-kolm sajndikühikut.
11
B. Goodwin, Ibid., lk. 576.
12
B.
Goodwin,
Ibid.
Samas.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar